Go to section
| Modeller » ES » Pressemeldinger

Den helt nye Lexus ES: Tar kjøreglede og sofistikert teknologi til et nytt nivå

  • Dynamiske egenskaper som reflekteres i et emosjonelt design
  • Kjernemodell i Lexus-sortimentet
  • Helt ny global plattform for bedre kjøreegenskaper og mer designfrihet
  • Første gang en ES-modell lanseres i Vest- og Sentral-Europa
  • ES første gang tilgjengelig som F Sport-modell
  • ES med 2. generasjon Lexus Safety System +
  • ES 300h med fjerde generasjon selvladende hybridsystem fra desember 2018

Etter seks generasjoner er det klart for den syvende Lexus ES i rekken. Til tross for at modellen er Lexus´ mest solgte modell på verdensbasis, er ambisjonene hevet ytterligere med den nye modellen. ES er først og fremst kjent for sin utsøkte komfort og sine luksuriøse detaljer, men et helt nyutviklet chassis skal gi enda bedre kjøreegenskaper og et mer sporty utseende.

Den nye ES viderefører Lexus´ designretning og forpliktelsen til å skape biler som byr på engasjement, følelser og lidenskap. Den nye luksuriøse sedanen skal også bidra til målene om å nå ut til et enda bredere publikum. Eksisterende Lexus-kunder vil oppleve nye ES som enda romsligere, sikrere og mer stillegående enn tidligere. En ny generasjon Lexus-kunder vil på den annen side bli introdusert for en sedan med forfriskende egenskaper, klasseledende sikkerhetsteknologi og et håndverk man sjelden ser i denne klassen.

ES har aldri tidligere vært introdusert i Vest- og Sentral-Europa. Nykommeren, den syvende i rekken, kommer i kjølvannet av flaggskipet LS og kupeen LC, som sammen har startet et helt nytt og mer følelsesmessig engasjerende kapittel i Lexus-historien. Det iøynefallende ES-utseendet, som har vært mulig å skape takket være den nye plattformen, vil sammen med de presise kjøreegenskapene og det høye sikkerhetsfokuset ha en spesiell appell til kunder i vår del av Europa.

Sterk og nøysom hybrid som lader seg selv

Den nye ES 300h har fjerde generasjon hybriddrivlinje fra Lexus under panseret. Denne kombinerer en 2,5-liters, firesylindret bensinmotor med en lettere, mer kompakt og mer effektiv elektrisk motor. Den totale systemeffekten på den selvladende hybridmotoren er 218 hester. Til tross for høy effekt og gode ytelser holdes både forbruk og utslipp nede på et imponerende lavt nivå. På blandet kjøring klarer ES 300h seg med 0,47 liter per mil. I Russland og noen andre markeder i Øst-Europa vil ES også bli tilgjengelig med fire- og sekssylindrede bensinmotorer, men disse vil av naturlige grunner ikke bli tatt inn til Norge.

– I Norge velger vi å fokusere på ES 300h. Den leverer en uslåelig kombinasjon av ytelser, respons og kjøreglede, samtidig som forbruk og utslipp holdes nede på et meget lavt nivå, sier Knut-Erik Jahnsen, General manager for Lexus i Norge.

Ingeniørteamet, som ledes av sjefingeniør Yasuhiro Sakakibara, hadde et tydelig mål de ønsket å nå med nye ES: Å gjøre om på modellens image. Det innebar å få en stor sedan, primært kjent for å være komfortabel og stillegående, til å levere klasseledende kjøreegenskaper med matchende ytelser.

– For å nå disse målene visste vi at ES måtte være responsvillig og lettkjørt – uansett hva slags type vei og underlag den kjøres på. Slikt er det bare mulig å oppnå med et solid fundament, sier Sakaribara.

Grunnlaget er den nye GA-K-plattformen. I motsetning til GA-L, som danner basisen for LC- og LS-modellen, er GA-K utviklet for drift på framhjulene. Den nye plattformen har lavere vekt og bedre torsjonsstivhet. Sammen med et nytt multi-link hjuloppheng bak, elektrisk servostyring og forsterket chassis har dette gitt ingeniørene fleksibilitet til å finjustere ES-modellens kjøreegenskaper med meget god presisjon. F SPORT-modellen vil i tillegg bli tilgjengelig med det adaptive understellet vi kjenner fra LC, som arbeider lynraskt og sømløst mellom sine 650 ulike demperinnstillinger.

Fremtidens Lexus-interiør

Når designteamet skulle skape interiøret i nye ES tok de utgangspunkt i Lexus Future Interior Concept. Det har resultert i et førersentrert interiør med god plass og komfort til passasjerene. Førerplassen er designet for at sjåføren skal holde øynene på veien. Derfor er det sentrerte instrumentpanelet, multimediaskjermen øverst i midtkonsollen og head up-displayet samlet tettere innenfor sjåførens synsfelt. Miljøet rundt passasjersetet foran er på den annen side mer åpent og avslappende.

Nye ES er selvfølgelig koblet opp mot verdenen utenfor. Et avansert navigasjonssystem med en rekke nettbaserte tjenester er tilgjengelig. Systemet har en 12,3-tommers skjerm og andre generasjons «Remote Touch»-berøringsplate. Systemet kan selvfølgelig også stemmestyres, og kobles opp mot sjåførens smarttelefon for enkel og sikker betjening av denne.

Baksetekomfort har lenge vært en av Lexus´ varemerker. Den nye ES viderefører denne arven – til tross for den slanke og sportslige taklinjen. Et lavere hofteparti sørger for å bevare plassen i høyden, samtidig som lengre akselavstand gir meget god benplass.

For å skape en helt egen atmosfære i den dynamiske F Sport-modellen ble nye materialer tatt i bruk. Det tredimensjonale utseendet på materialet er inspirert av tradisjonell, japansk sverdproduksjon. Utseendet på bølgemønsteret vil variere avhengig av synsvinkelen. Effekten av dette er subtilt, men indikerer detaljnivået og håndverket som er lagt ned for å gi F Sport en helt unik plass i ES-modellutvalget.

Lexus ES 300h lanseres for aller første gang i Norge i januar 2019. Prisene er ikke klare i skrivende stund.

Kobling kopiert til utklippstavle