Go to section
| Teknologi, Virksomhet

Forbedringer på Lexus´ flaggskip, LC Kupé, LC Cabriolet og ny LC Ultimate Edition I 2024

  • Nytt multimediasystem med stor berøringsskjerm og enda mer funksjonalitet
  • Nye interiørfarger
  • Nye eksteriørfarger
  • Endringer i dempere og karosseri for en enda mer fokusert kjøreopplevelse
  • Flere sikkerhetsfunksjoner i Lexus Safety System+
  • Ny bakspoiler, lakkeringsalternativer og styling eksklusivt for Ultimate Edition

Flaggskipmodellen LC har gjennomgått store endringer for modellåret 2024. Endringer som har resultert i bedre atmosfære, komfort og bekvemmelighet i kupéen, forbedret kjøreopplevelse og en økt visuell tilstedeværelse for spesialutgaven “Ultimate Edition”.

Endringene har skjedd på tvers av alle LC-variantene – LC 500 Coupé og LC 500 Cabriolet, som begge huser og drives av en naturlig aspirert 5,0-liters V8, Ultimate Edition utgavene av Coupéen og Cabrioleten og LC 500h Coupé, med et 3.5-liters V6 hybriddrivverk.

LC Modellene går i produksjon i mai 2023, med unntak av LC Ultimate Edition, som går i produksjon september 2023.

Nytt multimediasystem og tilkoblingsfunksjoner

LC 2024-modellene kommer med et nytt multimediasystem som har en større, mer intuitiv skjerm, med flere funksjoner og raskere respons på kommandoer. I motsetning til det forrige systemets 10” skjerm med styring via en berøringsflate i midtkonsollen, er den nye skjermen en HD 12.3” berøringsskjerm. For å gjøre den mer tilgjengelig, er den montert 86 mm nærmere føreren.

En ny funksjon i multimediasystemet er stemmegjenkjenning, som lar sjåføren og passasjeren i forsetet gi stemmekommandoer til ombordassistenten ved å si “Hei Lexus”. Systemet responderer til omtrent 100 forskjellige kommandoer, avhengig av modell. En kan blant annet styre klimaanlegget, søke på Internett eller starte en telefonsamtale, kun ved å bruke stemmen. Opptil tre forskjellige brukere kan lagre personlige innstillinger for navigasjonssystemet, lydinnstillinger, sitteposisjon og sikkerhetsvarsler.

Smarttelefoner integreres med multimediasystem via Apple CarPlay – enten trådløst, eller med kabel – eller via kablet Android Auto. Ved å bruke Lexus Link appen kan du fjernstyrt låse, og åpne dørene eller aktivere klimaanlegget før du setter deg inn i bilen.

En annen funksjon er skybasert navigasjon med sanntids vei- og trafikkinformasjon, som gjør det enklere å planlegge ruten, samt foreta omkjøringer hvis det skulle være nødvendig. Annen hendig reiseinformasjon som lokale bensinpriser og parkeringsplasser kan du få ved å bruke “Hei Lexus”. Hvis skynavigasjon er utilgjengelig, har systemet innebygget navigasjon.

Nå som touchpaden er fjernet, har knappene i midtkonsollen fått en ny, praktisk langsgående layout, sammen med en aluminiumsknapp komplementert av berøringsskjermen, som er enkel å nå for både fører og passasjer i forsetet. Midtkonsollens bakre oppbevaringsrom har et 12-volts uttak, USB C-port for lading og USB A-port for avspilling av lydkilder i høy oppløsning.

For å gi LC den lyden du fortjener, kommer LC standard med et skreddersydd Mark Levinson Surround Soundsystem med 13 høyttalere – som kan sammenlignes med et høykvalitets hjemmekinoanlegg.

To nye interiørfarger

Både LC Cabriolet og LC Coupé leveres med to nye interiørfarger. En tofarget fargesammensetning i Blå & Hvit (Blue & White), som gir inntrykk av eleganse og romslighet, og DK. Rose, som bærer med seg en mer sporty atmosfære. Blue & White har blå detaljer på rattet, girspaken, dørkledningen og innstegslistene foran. DK. Rose kontrasterer sort med røde seter, midtkonsoll, instrumentpanel og nedre dørhåndtakskledning.

Andre detaljer omfavner dashbordet på passasjersiden. På forgjengeren har dashbord-overflaten vært akryl, men er nå trukket i samme materiale som instrumentpanelet. Du kan også velge nye setetrekk, og på Sport-modellene er innstegslisten laget av karbon.

Nye hjul- og lakkeringsmuligheter

To nye karosserifarger er tilgjengelige på både Coupé og Cabriolet-modellene. Heat Blue Contrast Layering er en klar og ren blå farge med sterkt kontrasterende høydepunkter og skygger som gir LCs vakre karosseri en følelse av dybde. Sonic Copper er en kromatisk farge med en rik rødaktig nyanse under sollys, som blir dypere når lyset dempes.

Alle LC-modellene kommer standard med Panoramamonitor-kamera montert i speilene, som i seg selv har fått en overhaling. Det nye designet reduserer vindlyd, og undertrykker vindseparasjon som forbedrer aerodynamikken.

Alle modellene kommer med tre nye smidde felger: 20-tommere med et superglans sort metallisk belegg, 21-tommer med 3D-maskinert finish, og 21-tommer med tofarget svart og hyper-krom finish.

Lexus Safety System+ får flere funksjoner

Sikkerhetssystemet Lexus Safety System+ får nye funksjoner på alle modeller, som hjelper med å redusere ulykker og bistår sjåførens årvåkenhet.

Pre-Kollisjonssystemet (PCS), som tidligere overvåket kjøretøy og fotgjengere foran bilen, oppdager nå også syklister på dagtid. Assistanse for sving i kryss hjelper sjåføren med å gjøre tryggere venstre og høyresvinger på tvers av trafikk i veikryss. Nødstyringsassistanse gjør automatisk små korrigerende justeringer på rattet som, når den er påskrudd, kan forhindre at du utilsiktet forlater kjørefeltet. Dynamisk Radar Cruisekontroll justerer automatisk bilens hastighet etter kjøretøyet foran, og har nå også Kurvehastighetsreduksjon, som automatisk tilpasser farten etter den kommende svingens radius.

Forbedret kjøreraffinement

Det var med LC “Lexus Kjøresignaturen” ble født, som understreker viktigheten av at sjåføren skal føle seg direkte koblet til bilen. Filosofien har siden den gang vært en stor del i utviklingen av alle andre Lexus-modeller – og ble atter igjen overholdt i høyeste grad når LC ble raffinert for modellåret 2024.

Det er gjort endringer og justeringer av støtdempernes coil-fjærer, bakre fjærbein, stabilisatorfjærer, understellsbraketter, festepunktene for rattstammen og styregirkassen, samt lageret til akslingsnavet og festene til hjulene. De fremre motorfestene er også blitt revidert, og tidsgapet mellom bevegelsene i bilens karosseri og kraftoverføringssystemet er blitt redusert. Som et resultat av disse små forbedringene gir bilen en skarpere styrerespons og økt kontakt med veibanen.

Brake-by-wire systemet har blitt finjustert for en mer naturlig og sømløs bremseopplevelse. Og 10-trinns girkassens skiftkontroll har blitt finjustert for å enda bedre forutse sjåførens intensjoner i D (Drive). I tillegg har Sport S og Sport S+ modusene fått en mer sportslig karakteristikk. Sport S+ byr på en mer manuell-lignende kjøreopplevelse i D, og velger det optimale giret for akselerasjon og bremsing, og girer samtidig ned ved bremsing.

For banekjøring kommer de V8-drevne Coupé- og Cabriolet-variantene med en Expert-modus, som deaktiverer antispinn og lar deg drifte med bilen.

I tillegg for å bedre ytelsen ytterligere kommer LC 500h Coupéens litiumbatteri med høy-kapasitetsceller, som leverer kraft raskere, og øker responsen og akselerasjonsfølelsen.

Nytt utseende gir Ultimate Edition en kraftig presens

Ultimate Edition-modellene av LC Coupé og LC Cabriolet skiller seg ut med mer eksklusive, finslipte ytelser og en finjustert motor.

Ultimate Editions Hakugin White lakkering har en elegant matt finish, inspirert av Lexus´ sportsbiler, symbolisert av Lexus LFA. Den unike effekten er forseglet med et satenglakkert toppstrøk kontrastert med sort detaljornamentikk fra front til bak – i grillen, rundt frontlyktene, spylerdekselet, på støtfangeren fremme og på speilene. I tillegg finner du sort lampedeksel, brakett, nedre støtfangerpynt og eksosdemper bak.

Som en verdensnyhet integrerer frontstøtfangeren trinnvis utformede vinger. Det er aerodynamikk inspirert av luftfart og bilracing. Disse forbedrer kjøreegenskaper og stabilitet ved å regulere luftstrømmen langs støtfangersidene og redusere vindløft foran på kjøretøyet.

En annen, mer synlig aerodynamisk attributt er Coupéens karbonfiberspoiler, utviklet ved hjelp av ekspertise fra flyracing, og inspirasjon fra samarbeidet med den japanske akrobat- og racerflygeren Yoshihide “Yoshi” Muroya – som vant Red Bull Air Race World Championship i 2017.

På samme måte som det svarte karosseritilbehøret kontrasterer med den hvite lakken kalt Hakugin White, gjør Ultimate Editions Kachi-Blue interiør det samme. En farge ansett som gunstig i Japan siden oldtiden, da trådene brukt[1] i samuraienes rustning var en nyanse av blålig sort, kjent som kachi-iro (“vinnende farge”). Ultimate Editions interiør skiller seg også ut med å presentere bilens serienummer på en aluminiumsplate foran girspaken, og alcantara-trekk på midtkonsollen og dørene, samt innstegslister med ordene “Limited Edition”.

Atter en forskjell på Ultimate Edition ligger under panseret: motoren er Takumi-justert (av en mesterhåndverker) for en smidigere rotasjonsfølelse, høykvalitets lyd og forbedret akselerasjonsrespons. Bakdifferensialen er også Takumi-justert for akselerasjonsrespons.

Kobling kopiert til utklippstavle