HELT NYE LEXUS ES TAR LUKSUS OG RAFFINEMENT TIL ET HØYERE NIVÅ
- Verdenspremiere på den helt nye, åttende generasjonen Lexus ES
- Ny modell bygger på grunnlaget fra dagens ES med mål om å levere et klart steg opp i ytelse, raffinement, komfort og luksus
- Clean x Tech eksteriør- og interiørdesigntema gir elegant og enkel estetikk
- Introduserer et helt nytt og avansert Lexus multimediasystem
- Den første batterielektriske ES-modellen, med for- og firehjulsdrift
- Første Lexus med «Hidden Tech»-brytere på dashbordet
- Europeisk salgsstart planlagt våren 2026
En ny sedan for en ny epoke
ES er en “original Lexus”, etter å ha vært i modellutvalget siden merkets lansering i 1989. I sin siste utgave bygger den på sitt veletablerte rykte for luksus og eleganse, samtidig som den øker kundenes valgmuligheter innen elektrifiserte drivlinjer.
Selv om helt nye ES er en større bil i alle dimensjoner enn forgjengeren, gir Clean x Tech-designet et elegant utseende, både innvendig og utvendig. Investeringen i komfort, raffinement og luksus flytter den nærmere kvaliteten, romsligheten og spesifikasjonene knyttet til større modeller i F-segmentet. Samtidig gir ytelsen og kjøreegenskapene de høye nivåene av komfort, selvtillit og kontroll som definerer Lexus Driving Signature.
Utviklingsprogrammet er ledet fra Lexus’ tekniske senter i Shimoyama i Japan, hvor planleggings-, design-, ingeniør- og evalueringsteam kunne samarbeide under ett tak for å systematisk teste og foredle bilen.
Etter verdenspremieren på Auto Shanghai i Kina i dag, vil den helt nye ES bli lansert i Europa med salgsstart fra våren 2026. Detaljer om lokale spesifikasjoner vil bli kunngjort senere.
DESIGN: CLEAN TECH x ELEGANCE
Utvendig: eleganse med en enkel og ren designestetikk
ES er utviklet med et nytt Lexus-designkonsept – Clean Tech x Elegance.
Den utvendige stylingen kombinerer en dristig tilstedeværelse med en minimalistisk tilnærming, og fremmer Lexus’ visjon for neste generasjons batterielektriske kjøretøydesign.
Fronten på bilen har en skarpt definert spindelform som strekker seg over panseret til støtfangerkantene.
Frontlysene skaper en dobbel L-signatur som vil bli en ny Lexus-ikondetalj for elektrifiseringstiden. Dette kombinerer innovervendte L-formede kjørelys med utovervendte L-formede blinklys, og skaper en særegen Lexus-identitet samtidig som den forbedrer sikten og funksjonaliteten.
I profil er bilen elegant og strømlinjeformet, og fremhever en følelse av stabilitet og et lavt tyngdepunkt. Den flytende silhuetten har et “bagasjeromsløst” utseende, der kupeen smalner skarpt bakover., Dette står i skarp kontrast til den nedre delen av karosseriet, som preges av varierende plane og skulpturerte flater, kraftfulle konturer og aerodynamiske skuldre. Baksiden fremhever ES sin signatureleganse med en skulpturert linje fra bakhjulene til bagasjerommet, noe som skaper en elegant, men dynamisk tilstedeværelse. Den avsmalnende kupeen fremhever det lave tyngdepunktet, og gir et sporty og atletisk inntrykk.
L-signatur baklykter har blitt introdusert, noe som gjør bilen umiddelbart gjenkjennelig som en Lexus. Lyslinjen er sømløst integrert med den opplyste LEXUS-logoen og inkorporerer baklys og bremselys, med andre lamper flyttet til ytterkantene. Dette understreker bilens brede holdning og forbedrer den skulpturerte bakprofilen, samtidig som det bidrar til aerodynamisk ytelse.
Interiør: enkelt, rent og sofistikert
I tillegg til designkonseptet Clean Tech x Elegance har Lexus foredlet interiøret og fjernet overflødige detaljer for å skape et enkelt, rent og sofistikert rom. Den øvre kabindelen er åpen og romslig for å forbedre sikten, mens den nedre delen omslutter passasjerene.
Luksuriøs komfort er garantert gjennom en omfattende pakke med funksjoner som forbedrer passasjeropplevelsen. Bilen tilbys med Ottoman-baksete som kan lenes tilbake med benstøtte. Passasjersetet foran har en foroverfellbar funksjon for å maksimere benplassen bak og forbedre utsikten.
To nye Lexus- designelementer debuterer i nye ES. Bamboo Layering bruker lys fra baksiden av avanserte teknikker og lystransmisjonsteknologi for å skape en overflatebelysning som synkroniseres med bilens omgivelsesbelysning. Preging av syntetisk skinn gir et presist preget mønster som kombineres med omgivelsesbelysning for å tilby ren og moderne estetikk. Nivået av opplevd kvalitet heves ytterligere av den optimale plasseringen av Mark Levinson Surround Sound Systems høyttalere for å skape et tredimensjonalt lydbilde og en harmonisk blanding av lyd og lys i bilen.
Cockpiten er basert på Lexus’ Tazuna-prinsipp, og fokuserer førerens oppmerksomhet på veien foran ved å arrangere kontroller og informasjonskilder slik at de kan betjenes og oppfattes med bare den minste bevegelse av hånd og øye.
Den øvre delen er åpen og romslig for å prioritere førerens sikt, mens instrumentkombimeteret presenteres i en asymmetrisk 12,3-tommers digital instrument. Materialkvaliteten forbedres med myke skinnlignende aksenter og dynamiske lyseffekter.
Komfort tatt til et høyere nivå
Lexus sitt mål var å designe et interiør som var eksepsjonelt komfortabel og avslappende, og som videreutvikler ES-modellens nåværende høye nivåer av stillhet og kjørekvalitet.
Forsetene har blitt redesignet, noe som hjelper sjåføren med å opprettholde en komfortabel stilling for å kunne reagere intuitivt på bilens oppførsel og føle seg mer involvert i kjøreopplevelsen. Støtte for skulderbladene reduserer muskelbelastningen når du styrer, mens seteryggen omfavner kroppen.
For å redusere støy er dørene bedre forseglet, og fordørene har glass med høy lydisolering. Fraværet av støy i kabinen gir en mer naturlig og harmonisk balansert akustisk opplevelse.
Lexus’ første Hidden Tech-brytere
Den høye kvaliteten på ES sitt interiør støttes av en ny Lexus-teknologi, gjennom Hidden Tech-brytere.
Dette nye designet gjenspeiler Lexus’ gjestfrihetsprinsipp Omotenashi, med et minimalistisk, diskret design som passer sømløst inn i interiøret. Når bilen er slått av, er ikke bryterne synlige under dashbordtrekket; Når sjåføren slår på bilen, lyser de opp og avsløres. Samtidig som bryterne har det elegante utseendet til et berøringspanel, gir de en tilfredsstillende tilbakemelding når de brukes.
DRIVLINJER: LEXUS’ STRATEGI FOR FLERE VALG
Batterielektrisk ES 350e og 500e
To batterielektriske ES-versjoner vil være tilgjengelige: den forhjulsdrevne modellen ES 350e som leverer en effekt på 224 DIN hk / 165 kW *, og den firehjulsdrevne ES 500e, med en effekt på 343 DIN hk / 252 kW *. Begge drar nytte av Lexus’ ekspertise innen avansert elektrifisering for å frigjøre det fulle potensialet til Lexus’ nye globale arkitektur-K-plattform, inkludert nye eAxles som integrerer både kraftkontrollenheten og transakselen. Det nye designet er lett og kompakt, noe som bidrar til å optimalisere plass i kupèen og lasteplassen. Den sterke batteripakken er plassert under gulvet og senker bilens tyngdepunkt.
ES 500e er utstyrt med Lexus’ DIRECT4 intelligente elektriske firehjulsdriftssystem. Dette gir kontinuerlig justering av dreiemomentfordelingen til alle fire hjul, basert på førerens handlinger og veiforholdene. Fordelingen foran/bak kan variere fra 100:0 til 0:100, basert på data fra sensorer som overvåker akselerasjon, hjulhastighet og styrevinkel. Dette gir både kjørestabilitet og en engasjerende kjøreopplevelse.
*Foreløpige data
Lexus ES skisserer tekniske spesifikasjoner
Alle data er relatert til ES-prototypemodellen og forblir foreløpige før endelig typegodkjenning.
KAROSSERI OG KJØREEGENSKAPER
Lexus ønsker å levere Lexus Driving Signature – med komfort, selvtillit og kontroll for sjåføren til enhver tid. Dette resulterer i mindre vibrasjoner og bidrar til skarp, intuitiv styring, jevn akselerasjon og bremserespons, alt tro mot førerens intensjoner. Samtidig har bilen en smidig, responsiv følelse på tross av størrelsen.
Den nye ES er konstruert på en redesignet Lexus global architecture-K plattform. Med utgangspunkt i plattformen ble kjøretøyets struktur grundig undersøkt på nytt, noe som resulterte i en økning på 165 mm i total lengde og en 80 mm lengre akselavstand enn den forrige modellen. Sporvidden foran og bak ble økt med henholdsvis 64 mm og 82 mm. Som et resultat har avstanden mellom forsete- og baksetet blitt utvidet med 77 mm til 1,102 mm, noe som skaper en mer romslig kabin. Høyere sitteposisjoner gjør det enklere å komme inn og ut av kjøretøyet.
Den fremre fjæringen er et MacPherson-oppsett, mens bak brukes et multilink-system for første gang i en ES, med mål om å forbedre kraftoverføringen til veien og sikre jevn kontroll av kjøretøyets stabilitet. Detaljerte tiltak ble brukt for å forbedre kjørekvaliteten, inkludert optimalisering av fjæringsarmene for å oppnå et jevnere demping og behageligere kjøring.
Styresystemet bruker en variabel utveksling som støtter stabilitet i høy hastighet, rask respons i svinger og enklere manøvrerbarhet i lav hastighet.
NY DIGITAL COCKPIT
ES har en helt ny digital cockpitopplevelse som sømløst integrerer 12,3-tommers kombimeter, den nye 14-tommers LexusConnect-multimedieenheten og LexusLink +-appen.
LexusConnect
Takket være integreringen av navigasjonskartet og avanserte sikkerhetsfunksjoner i kombimeteret, kan sjåføren følge instruksjonene mens han eller hun holder fokus på veien.
For ekstra kjørekomfort vil LexusConnect-navigasjonssystemet i de elektriske ES-modellene legge ladestasjoner til ruten. Systemet vil også overvåke ladetilstanden din i sanntid og automatisk oppdatere ladestasjonene dine.
LexusConnect Multimedia vil dra nytte av regelmessige trådløse programvareoppdateringer for å sikre konstant forbedring av funksjoner.
Tilkoblede tjenester og LexusLink+-appen
Den brukersentrerte tilnærmingen til LexusConnect er mer enn opplevelsen i bilen. Med LexusLink+-appen kan kunden tilpasse sin digitale opplevelse ved å abonnere på tilkoblede tjenester.
Detaljer om lokale spesifikasjoner vil bli kunngjort senere.
AVANSERTE SIKKERHETSFUNKSJONER
Den nye ES drar nytte av ytterligere forbedring av Lexus Safety System + teknologier og funksjoner, og markerer ytterligere fremskritt mot Lexus’ mål om null trafikkulykker.
Adaptiv cruisekontroll (ACC)
ACC integrerer nå kartdata for å støtte nedbremsing når du nærmer deg stoppskilt, rundkjøringer og motorveibomstasjoner. Kartdata bidrar også til å optimalisere nedbremsingen i svinger, noe som bidrar til å justere hastigheten i tråd med veiforholdene.
Sikkerhet før kollisjon (PCS)
PCS automatiske bremsefunksjon er utvidet for å oppdage og reagere på et bredere spekter av kjørescenarier, inkludert elektriske scootere.
Driver Monitor System
Dette er den første ES som er utstyrt med en Driver Monitor. Et kamera montert over rattet holder konstant kontroll på førerens tilstand. Hvis den oppdager at føreren har mistet konsentrasjonen på grunn av å være trøtt eller uvel, utløser den visuelle og hørbare varsler. De siste revisjonene av teknologien betyr at den nå også kan gjenkjenne telefonbruk og gjesping.
Systemet er koblet til bilens aktive sikkerhetssystemer, slik at hvis føreren ikke reagerer, kan bilen stoppes jevnt med varselblinklysene aktivert.
Nødresponssystem for sjåfører
Driver Emergency Response System har blitt forbedret slik at det kan operere på vanlige veier så vel som motorveier. Hvis systemet oppdager betydelige endringer i førerens stilling, noe som indikerer problemer med å fortsette å betjene kjøretøyet, vil det aktivere varselblinklysene og gradvis stoppe bilen i kjørefeltet. Den vil da automatisk låse opp dørene og sende et varsel til nødetatene via eCall.
Blindsone-monitor (BSM)
Omfanget av BSM inkluderer nå gjenkjenning av sykler og motorsykler som beveger seg langs kjøretøyet, noe som bidrar til å forhindre ulykker ved venstre- og høyresvinger.
Varsel om filskifte (LDA)
LDA er nå i stand til å oppdage veikonstruksjoner som lyktestolper og midtbarrierer, noe som ytterligere bidrar til å forhindre utilsiktede filskift. Lane Change Assist og Front Cross Traffic Alert er også introdusert i Lexus Safety System +-pakken for den nye ES.
Den nye generasjonsmodellen er også den første ES som inkluderer Lane Change Assist og Front Cross Traffic Alert-funksjoner i Lexus Safety System +-pakken.
Adaptivt fjernlyssystem med høy oppløsning
Det nye HD-adaptive fjernlyssystemet gir forbedret lysstyring som nå kan justeres både horisontalt og vertikalt. Den gir mer presis skyggelegging enn den konvensjonelle AHS, og gir klarere belysning av objekter som veiskilt.