Go to section
| Alle nyheter

HELT NYE LEXUS ES TAR SEDAN-STYLING, LUKSUS OG RAFFINEMENT TIL ET HØYERE NIVÅ

  •  Europa-premiere på den helt nye, åttende generasjonen Lexus ES
  • Ny modell tar et klart steg opp i ytelse, raffinement, komfort og luksus
  • Clean x Tech eksteriør- og interiørdesigntema gir elegant, enkel og elegant estetikk
  • Splitter nytt LexusConnect multimediasystem med raskere respons og forbedrede funksjoner
  • ES blir for første gang helelektrisk, med for- og firehjulsdrift
  • Første Lexus med “Hidden Switches”
  • Europeisk salgsstart planlagt våren 2026

INTRODUKSJON

Den helt nye Lexus ES gjør sin europeiske debut, i forkant av lanseringen for den nye generasjonen av den globale luksussedanen tidlig neste år.

Utviklingen tar utgangspunkt i konseptet Experience Elegant & Electrified Sedan, og introduserer ny teknologi og avansert komfort, tilkobling og sikkerhet for å opprettholde modellens globale omdømme. Målet har vært å sikre at ES kan gi sjåføren en følelse av alltid å ha kontroll og gi førsteklasses komfort og bekvemmelighet for alle om bord. Fordelene ES alltid har hatt i kjørekvalitet, komfort og stillhet har blitt tatt til et høyere nivå.

En ny sedan for en ny æra

Den helt nye ES er skapt for å ivareta prioriteringene og behovene til dagens kunder. Lexus’ tilnærming til å «gjøre luksus personlig» er sentral i strategien for å holde tritt med folks skiftende verdier og oppfylle deres søken etter meningsfulle opplevelser.

Dette inkluderer å produsere flere løsninger for å oppnå karbonnøytralitet, og gi folk forskjellige teknologiløsninger for å redusere karbonavtrykket. Med helt nye ES demonstreres dette i et utvidet modellutvalg som inkluderer både fullhybrid- og batterielektriske drivlinjer, med forskjellige kraftalternativer og valg mellom både for- og firehjulsdrift.

I Norge tilbys kun batterielektriske drivlinjer.

For å levere på løftet om å «gjøre luksus personlig», fokuserer Lexus’ nye bilprogram på elektrifisering, intelligens og diversifisering, kvaliteter som er sentrale i helt nye ES.

Elektrifiseringsprogrammet bringer batterielektrisk teknologi til Lexus’ premium sedan for første gang.

Når det gjelder intelligens, er ES den første Lexus-modellen som drar nytte av en heldigital førerplass der multimedia, instrumentdisplay og Lexus Link+-appfunksjoner er sømløst integrert. De teknologiske innovasjonene inkluderer også Lexus-første “Hidden Switches”.

Med diversifiseringen av modellutvalget designer Lexus produkter som kan fylle flere roller: ES er kanskje en sedan i klassisk stil, men den har karakter, stil og ytelse for å appellere til kunder i både privatmarkedet og i næringslivet.

En original Lexus

ES er en “original Lexus”, etter å ha vært fast inventar i modellutvalget siden merkets lansering i 1989. I sin siste generasjon bygger den på sitt veletablerte rykte for luksus og raffinement, samtidig som den øker kundenes valgmuligheter innen elektrifiserte drivlinjer, i tråd med Lexus Electrified-visjonen og multi-pathway-strategien mot karbonnøytralitet.

Mens ES har vært en nøkkelmodell for Lexus i Nord-Amerika og Asia i mer enn tre tiår, var modellen til Europa i nyere tid. Den ble lansert i østeuropeiske markeder med sjette generasjons modell i 2010, og i Vest-Europa i 2018.

Nye ES er en større bil i alle dimensjoner enn forgjengeren, og Clean x Tech-designen gir et elegant utseende, både innvendig og utvendig. Investeringen i komfort, raffinement og luksus flytter den nærmere kvaliteten, romsligheten og spesifikasjonene knyttet til større modeller en klasse over. Samtidig leverer ytelsen og kjøreegenskapene de høye nivåene av komfort, selvtillit og kontroll som definerer Lexus Driving Signature.

Utviklingsprogrammet var ledet fra Lexus’ tekniske senter SHIMOYAMA i Japan, hvor planleggings-, design-, ingeniør- og evalueringsteam kunne samarbeide under ett tak for systematisk å teste og forbedre bilen.

Etter den europeiske premieren vil den helt nye ES bli lansert i Europa med salgsstart fra våren 2026.  Detaljer om lokale spesifikasjoner vil bli kunngjort senere.

DESIGN: CLEAN TECH x ELEGANCE

Utvendig: eleganse med en enkel og ren designestetikk

ES er utviklet med et nytt Lexus-designkonsept – Clean Tech x Elegance.

Eleganse har vært et definerende kjennetegn for tidligere ES-generasjoner, og i denne helt nye modellen har den blitt ytterligere raffinert for å blande funksjonelle elementer med en større emosjonell kvalitet for å produsere en enkel og ren estetisk design.

Den utvendige stylingen kombinerer et dristig uttrykk med en minimalistisk tilnærming, og fremmer Lexus’ visjon for neste generasjons batterielektriske kjøretøydesign.

I en videre utvikling av Lexus’ spindelformede designkjennetegn, har bilen elementer som uttrykker elektrifisert kraft. Total høyde, bredde og lengde ble beregnet for å gi elegante og slående proporsjoner, samtidig som bilen er komfortabel å gå inn og ut av. Plasseringen av hjulene gjennomgikk millimeterjustering for å oppnå en ideell bred og lav stilling.

Fronten på bilen har en skarpt definert spindelform som strekker seg over panseret til støtfangerkantene. Spindelformen stiger opp fra den lave nesen og tar inn de horisontalt justerte frontvingene for å gi ES et sterkt og særegent utseende..

Frontlysene skaper en dobbel L-signatur som vil bli en ny Lexus-ikondetalj for elektrifiseringstiden. Dette kombinerer innovervendte L-formede kjørelys med utovervendte L-formede blinklys, og skaper en særegen Lexus-identitet samtidig som den forbedrer sikten og funksjonaliteten.

Sett fra siden er bilen slank og strømlinjeformet og gir en følelse av stabilitet og lavt tyngdepunkt. Den flytende silhuetten har et “bagasjeromsløst” utseende, med kabinen avsmalnende skarpt bakover. Den står i skarp kontrast til nedre del av karosseriet, som er definert av plane og skulpturerte overflater som står i kontrast til hverandre, samt kraftige og aerodynamiske skuldre.

Bakfra ivaretas elegansen med en skulpturert flyt fra bakhjulene til bagasjerommet, noe som skaper en elegant, men dynamisk tilstedeværelse. Den avsmalnende kupeen fremhever det lave tyngdepunktet, og gir et sporty og atletisk inntrykk.

L-signatur baklykter gjør bilen umiddelbart gjenkjennelig som en Lexus. Den enkle lyslinjen er sømløst integrert med den opplyste LEXUS-logoen og inkluderer både baklys og bremselysene, mens de andre lampene er flyttet til ytterkantene.

Interiør: enkelt, rent og sofistikert

I tillegg til designkonseptet Clean Tech x Elegance har Lexus foredlet interiøret og fjernet overflødige detaljer for å skape et enkelt, rent og sofistikert rom. Den øvre delen av kupéen er åpen og romslig for å forbedre sikten, mens den nedre delen vikler seg rundt passasjerene.

Luksuriøs komfort er sikret med tilgjengeligheten av en pakke med funksjoner for å forbedre passasjeropplevelsen. Den bakre kabinen kan utstyres med seter som kan lenes bakover, og for setet bak passasjeren foran tilbys en «ottoman» benstøtte for en eksklusiv opplevelse. Passasjersetet foran har en foroverfellbar funksjon for å maksimere benplassen bak og forbedre utsikten.

To nye designelementer for Lexus debuterer i nye ES. Bamboo Layering bruker avanserte teknikker og lystransmisjonsteknologi for å skape en overflatebelysningseffekt som synkroniseres med kupeens omgivelsesbelysning. Preging av syntetisk skinn gir et presist preget mønster som kombineres med omgivelsesbelysning for å produsere en ren og moderne estetikk. Den opplevde kvaliteten heves ytterligere av den optimale plasseringen av Levinson Surround Sound System med 17 høyttalere som skaper et tredimensjonalt lydbilde og en harmonisk blanding av lyd og lys i kupeen.

 Cockpiten er basert på Lexus’ Tazuna-prinsipp, og fokuserer førerens oppmerksomhet på veien foran ved å ordne kontroller og informasjonskilder slik at de kan betjenes og gjenkjennes med bare den minste bevegelse av hånd og øye.

Den øvre delen er åpen for å prioritere førerens sikt, mens instrumentkombimeteret presenteres i et asymmetrisk 12,3-tommers digitalt instrument med avskjerming. Materialkvaliteten heves med myke skinnlignende paneler og dynamiske lyseffekter.

Komfort tatt til et høyere nivå

Lexus’ mål var å designe en kabin som var eksepsjonelt komfortabel og avslappende, og ytterligere foredle de allerede høye nivåene av stillhet og kjørekvalitet som kjennetegner ES.

Forsetene har blitt redesignet, noe som hjelper sjåføren med å opprettholde en komfortabel sittestilling slik at de kan reagere intuitivt på bilens oppførsel og føle seg mer involvert i kjøreopplevelsen. Støtte for skulderbladene reduserer muskelbelastningen når du styrer, mens seteryggen omslutter kroppen forsiktig.

Støyreduksjon ble prioritert med forbedret dørtetning og bruk av glass med høy lydisolasjonskvalitet i inngangsdørene. Måten lyden distribueres på i kabinen har blitt nøye håndtert for å levere en mer naturlig og harmonisk balansert akustisk opplevelse.

Lexus-første skjulte brytere

Den høye kvaliteten på ES sitt interiør støttes av en ny Lexus-teknologi, Hidden Switches.

Dette nye designet gjenspeiler Lexus sitt prinsipp om gjestfrihet, Omotenashi, med en minimalistisk, diskret design som passer sømløst inn i interiøret. Når bilen er slått av, er ikke bryterne synlige under dashbordtrekket; Når sjåføren slår på bilen, lyser de opp og avsløres.  Samtidig som bryterne har det elegante utseendet til et berøringspanel, gir de tilfredsstillende taktile tilbakemeldinger når de brukes.

Batterielektrisk ES 350e og 500e

To batterielektriske ES-versjoner vil være tilgjengelige: den forhjulsdrevne modellen ES 350e som leverer en effekt på 224 DIN hk / 165 kW *, og firehjulsdrevne ES 500e, med en effekt på 343 DIN hk / 252 kW *. Begge drar nytte av Lexus’ ekspertise innen avansert elektrifisering for å frigjøre det fulle potensialet til Lexus global architecture – K-plattform, med nye e-aksler som integrerer både kraftkontrollenheten og transakselen. Den nye designen er lett og kompakt, noe som bidrar til å optimalisere rom i kupeen og bagasjerommet. Batteriet med høy kapasitet er plassert under gulvet og senker bilens tyngdepunkt.

Data om rekkevidde og ladetider er ennå ikke ferdigstilt, men det forventes en rekkevidde på opptil 530 km* (WLTP-standard) og en ladetid på ca. 30 minutter* for hurtiglading fra 10 til 80 %.

Litium-ion-batteriet til ES 350e har en kapasitet på 77 kWt. Dette forventes å støtte akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 8,2 sekunder*.

Firehjulsdrevne ES 500e hever ytelsen og benytter et batteri på 75 kWt, og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder*.

ES 500e er utstyrt med Lexus’ DIRECT4 intelligente elektriske firehjulsdriftssystem. Dette gir kontinuerlig justering av dreiemomentfordelingen til alle fire hjulene, i henhold til førerens handlinger og veiforholdene. Dette kan variere fra 100:0 til 0:100, basert på data fra sensorer som overvåker akselerasjon, hjulhastighet og styrevinkel. Dette gir både kjørestabilitet og en engasjerende kjøreopplevelse.

*Alle data er relatert til ES-prototypemodellen og forblir foreløpige før typegodkjenning.

( ) Sammenligning med tidligere modell

*1 : Omtrentlig ladetid fra belysningen av varsellampen for lading av drivbatteriet til ca. 80 % ladetilstand (SOC).

Faktisk ladetid kan variere avhengig av faktorer som omgivelsestemperatur og laderspesifikasjoner.

KAROSSERI OG KJØREEGENSKAPER

Lexus legger fortsatt vekt på Lexus Driving Signature – med komfort, selvtillit og kontroll for sjåføren til enhver tid – konsekvent, på tvers av hele modellutvalget. For å bidra til dette i den nye ES, ble det benyttet innsikt fra et forbedringsprogram knyttet til kjøreegenskapene, med tiltak som øker stivheten til bilens front, gulv og bakre del. Disse omfattende forsterkningene minimerer vibrasjoner og bidrar til skarp, intuitiv styring, jevn akselerasjon og bremserespons, alt tro mot førerens intensjoner. Samtidig har bilen en smidig, responsiv følelse.

Den nye ES er konstruert på en redesignet Lexus global architecture K-plattform for å imøtekomme både hybrid- og batterielektriske drivlinjer. Med utgangspunkt i plattformen ble kjøretøyets struktur grundig revidert, noe som resulterte i en økning på 165 mm i total lengde og en 80 mm lengre akselavstand enn den forrige modellen. Sporvidden foran og bak ble økt med henholdsvis 64 mm og 82 mm. Som et resultat har avstanden mellom forsete- og bakseteparet blitt utvidet med 77 mm til 1,102 mm, noe som skaper en mer romslig kabin. Høyere sitteposisjoner gjør det enklere å komme inn og ut av kjøretøyet.

Den fremre fjæringen benytter et MacPherson-fjærbeinsarrangement, mens bak brukes et multilink-system for første gang i en ES med sikte på å forbedre overføringen av kraft til veien og sikre jevne og stabile kjøreegenskaper.

Flere tiltak ble benyttet for å forbedre kjørefølelsen, inkludert optimaliserte komponenter i hjulopphenget for å oppnå jevn demping og mer komfortabel kjøring.

Styresystemet bruker variabel utveksling som støtter stabilitet i høy hastighet, rask respons i svinger og enklere manøvrering i lav hastighet.

DIGITAL COCKPIT MED NYE LEXUSCONNECT MULTIMEDIA

ES har en helt ny digital cockpitopplevelse som sømløst integrerer et 12,3-tommers kombimeter med den nye 14-tommers LexusConnect multimediaskjermen (som gjør sin markedsdebut) og Lexus Link+-appen.

LexusConnect

LexusConnect bidrar til å gjøre kjøringen enklere og mer komfortabel med tydelig gjengitte kart med Google-interessepunkter og sanntidsinformasjon for effektiv informasjon om fotoboksposisjoner og LEZ-varsler (Low Emission Zone).

Takket være integreringen av navigasjonskartet og avanserte sikkerhetsfunksjoner i kombimeteret, kan sjåføren følge instruksjonene mens han eller hun holder fokus på veien.

Det er ytterligere bekvemmelighet i systemet som legger til ladestasjoner til ruten og oppdaterer anbefalte ladesteder i tråd med endringer i batterinivået og kjøreforholdene underveis på reisen, noe som fjerner rekkeviddeangst.

I alle ES-modeller kan sjåføren også benytte seg av en ny generasjons stemmeassistent for å oppdatere destinasjonen, sjekke tilgjengelig rekkevidde når som helst og justere kupétemperaturen.

Regelmessige trådløse programvareoppdateringer vil sikre at multimediefunksjonene holdes perfekt oppdatert uten avbrudd i førerens bruk av bilen.

Nytt LexusConnect-startskjermkonsept

Multimediaskjermen på 14-tommer er den største hittil i en Lexus-modell. Den introduserer et nytt startskjermkonsept som gir sjåføren informasjon om flere områder på et øyeblikk. Den er utviklet med ledende innspill fra Lexus’ europeiske designere. Den fleksible designen gir sjåføren friheten til å tilpasse skjermen med snarveier og widgets, noe som gir kontroll over innholdet og reduserer antall “klikk” som kreves for å få tilgang til den prioriterte informasjonen.

Skjermen et dedikert EV-domene der sjåføren kan se data som kjøretøyets rekkevidde og informasjon om live-lading, og justere innstillingene for planlagt lading. Skjermen kan også brukes til å betjene en ny batteriforvarmingsfunksjon. Dette bringer batteriet opp til optimal temperatur før lading, noe som reduserer ladetiden. Dette er spesielt fordelaktig i kaldere klima.

Sømløs tilgang til ladeløsninger med Lexus Link+-appen

Lexus tilbyr to hovedladeløsninger: Lexus Charging-nettverket for lading når du er på farten; og Lexus HomeCharge for lading i hjemmet.  Begge er integrert med Lexus Link+-appen for å gi en enhetlig og praktisk ladeopplevelse for BEV-eiere.

Lexus Charging Network gir tilgang til mer enn 870 000 ladestasjoner over hele Europa. Brukere kan sjekke tilgjengelighet, ladehastighet og priser og låse opp ladepunkter ved hjelp av Lexus Link+-appen eller et RFID-kort.

Appen kan også brukes til å stille inn start- og stopptider ved bruk av Lexus HomeCharge, noe som gjør det enkelt for kundene å dra nytte av energipriser utenfor rushtiden.

AVANSERTE SIKKERHETSFUNKSJONE

Den nye ES drar nytte av ytterligere forbedring av Lexus Safety System + teknologier og funksjoner, og markerer ytterligere fremskritt mot Lexus’ mål om null trafikkulykker.

Adaptiv cruisekontroll (ACC)

ACC integrerer nå kartdata for å støtte nedbremsing når du nærmer deg stoppskilt, rundkjøringer og motorveibomstasjoner. Kartdata bidrar også til å optimalisere nedbremsing i svinger, noe som bidrar til å justere hastigheten i tråd med veiforholdene.

Pre-Collision System (PCS)

PCS automatiske bremsefunksjon er utvidet for å oppdage og reagere på et bredere spekter av kjørescenarier, inkludert elektriske scootere.

Driver Monitor System

Dette er den første ES som er utstyrt med en Driver Monitor. Et kamera montert over rattet holder en konstant kontroll på førerens tilstand. Hvis den oppdager at de har mistet konsentrasjonen på grunn av trøtthet eller sykdom, utløser den visuelle og hørbare varsler. De siste versjonene av teknologien gjenkjenner nå telefonbruk og gjesping.

Systemet er koblet til bilens aktive sikkerhetssystemer, slik at hvis føreren ikke reagerer, kan bilen stoppes jevnt med varselblinklysene aktivert.

Nødresponssystem for sjåfører

Driver Emergency Response System har blitt forbedret slik at det kan operere på landevei så vel som motorveier. Hvis systemet oppdager betydelige endringer i førerens sittestilling, noe som indikerer problemer med evnen til å håndtere kjøretøyet, vil det aktivere varselblinklysene og gradvis stoppe bilen i kjørefeltet. Den vil da automatisk låse opp dørene og sende et varsel til nødetatene via eCall.

Blindsone-monitor (BSM)

Omfanget av BSM inkluderer nå oppdagelse av sykler og motorsykler som beveger seg langs kjøretøyet, noe som bidrar til å forhindre ulykker når du svinger til venstre og høyre.

Lane Departure Alert (LDA)

LDA er nå i stand til å oppdage veikonstruksjoner som stolper og midtbarrierer, noe som ytterligere bidrar til å forhindre utilsiktede filskift. Lane Change Assist og Front Cross Traffic Alert er også introdusert i Lexus Safety System +-pakken for den nye ES.

Den nye generasjonen er også den første ES som inkluderer Lane Change Assist og Front Cross Traffic Alert-funksjoner i Lexus Safety System +-pakken.

Adaptivt fjernlyssystem med høy oppløsning

Det nye HD-adaptive fjernlyssystemet gir forbedret lysstyring som nå kan justeres både horisontalt og vertikalt. Den gir mer presis skyggelegging enn den konvensjonelle AHS, og gir klarere belysning av objekter som veiskilt.

 

 

 

Kobling kopiert til utklippstavle