Go to section
| Modeller » RZ » Pressemeldinger

Helt nye Lexus RZ får høyeste sikkerhetsrangering av Euro NCAP

Lexus sin nye helelektriske familie-SUV har fått fem av fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest for nye biler. Robust konstruksjon sikrer utmerket beskyttelse.

Flere europeiske land, bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner samarbeider om trafikksikkerhet gjennom organisasjonen Euro NCAP. Euro NCAP simulerer ulykker og tester kollisjonssikkerheten i nye biler, og gir en poengsum for hver enkelt test; sikkerhet for voksne i bil, barn i bil, fotgjengerbeskyttelse og sikkerhetssystemer i bilen.

Den helt nye Lexus RZ har blitt tildelt en femstjerners vurdering for 2023. Resultatene som ble utgitt 6. september viser at Lexus’ elektriske familie-SUV scorer høyt i alle sikkerhetskategorier: 87 % for beskyttelse av voksne; 87 % for beskyttelse av barn; 84 % for utsatte trafikanter; og 81 % for førerstøttesystemet Lexus Safety System +.

– Sikkerhet er alltid viktig, og vi opplever at det er særlig viktig for de som kjøper familiebiler. Det er stor konkurranse på elbilmarkedet, og vår nye SUV setter virkelig Lexus på elbil-kartet, sier Jan Christian Holm, leder for Lexus i Norge.

Barn er svært godt beskyttet

Når Euro NCAP tester sikkerheten for barn i bil vurderer de hvordan blir barnet påvirket ved front- og sidekollisjoner, utformingen av bilen med tanke på barnas sikkerhet – som for eksempel hvor enkelt det er å koble ut airbag, og hvordan man monterer barnesetet. Man måler også hodebevegelse og belastning på nakke og bryst. En score på 87 % betyr at barn er svært godt beskyttet i denne bilen.

Ni kollisjonsputer som standard

RZ har en iboende sterk plattform og karosseristruktur, med batterienheten integrert i chassiset, og sørger for passiv sikkerhet med ni kollisjonsputer som standard. I tillegg, som alle Lexus-modeller, er RZ standardutstyrt med Lexus Safety System +, en omfattende pakke med avanserte førerstøttesystemer. I sin siste og tredje generasjon, har Lexus Safety System + blitt oppgradert og fått tillegg som utvider omfanget av risikodeteksjon.

Kan oppdage syklister om natten

Lexus sitt sikkerhetssystem inkluderer et Pre-Collision System (PCS) med radar og kamera for å oppdage kommende kjøretøy, inkludert motorsykler. Med tredje generasjon Lexus Safety System + kan PCS nå også oppdage syklister om natten. Og med den nye funksjonen for svingassistanse ved kryss, kan det oppdage kommende kjøretøy når du svinger, samt fotgjengere som krysser gaten.

Filavviksvarsling og filsporingsassistanse hjelper begge til med å holde bilen korrekt sentrert i sin fil. I tillegg til å redusere førerbyrden, bistår dette, når det er nødvendig, med styreoperasjon.

Dynamisk radarfartsholder gjør det mulig for sjåføren å sette avstanden mellom kjøretøyene og akselerasjonsnivået. Og med den nye funksjonen for hastighetsreduksjon i svinger, kan kjøretøyets hastighet nå justeres automatisk i henhold til svingradius.

Nødstopp ved plutselig sykdom

Nødstopp-systemet for kjøring senker kjøretøyet til en stans innenfor feltet hvis sjåføren blir ute av stand til å betjene kontrollene, for eksempel på grunn av plutselig sykdom. Mens systemet gjør dette, advarer det andre trafikanter ved å blinke med nødblinklysene.

For å tillate tidligere aktivering av nødstoppsystemet for kjøring, muliggjør sjåførmonitor tidlig deteksjon av upassende sjåførtilstander – som distraksjon, dårlig holdning, lukkede eller ikke-blunkende øyne, eller bevegelse av sjåførens hode vekk fra dets vanlige posisjon.

Proaktiv kjøreassistanse bistår diskret og skånsomt sjåføren, oftest ved lavere hastigheter i byen, gjennom avstandskontroll mellom kjøretøyet og et forankjørende kjøretøy, og ved å gi styring og hjelp til å senke farten i respons til farer som fotgjengere, syklister, og parkerte biler.

Gjennom slike omfattende førerassistanseteknologier, streber Lexus etter å gjøre kjøretøy som RZ blant de sikreste på veien.

Kobling kopiert til utklippstavle