Lexus fortsetter å levere – kundenes desiderte favoritt for tolvte året på rad
Luksusbilmerket Lexus går for tolvte gang til topps i den prestisjetunge undersøkelsen Autoindex, som måler hvor fornøyde eierne er med bilmerket sitt.
Autoindex vurderer hele kundeopplevelsen bilkjøpere har med en bil og et bilmerke. Dette gjør at prisen anses å være en av bransjens mest prestisjefylte, og Lexus er strålende fornøyd etter nok en seier i kåringen der over 4690 norske bilkjøpere ga sin mening.
– Å gå til topps i Autoindex nok en gang skal feires skikkelig! Dette er en anerkjennelse av at våre dyktige Lexus-medarbeidere og forhandlernettverk gjør alt for å gi kundene våre en helt unik opplevelse. Det gjelder fra første gang man besøker en forhandler, til de sitter i sin nye bil, og når de skal ha service eller oppfølging. Da er det herlig at kundene år etter år mener vi er aller best på kundeopplevelse i bransjen, sier Jan Christian Holm, leder for Lexus i Norge.
– Vi jobber systematisk med kundeopplevelsen etter en tilnærming vi kaller omotenashi. Direkte oversatt betyr ordet gjestfrihet på japansk. For oss handler det om vår dedikasjon til kunden og produktet, og hvordan det eksempelvis brukes enormt mye tid på å perfeksjonere detaljer som lyden av bildøren som lukkes, hvordan kundene blir tatt imot, og den spesielle opplevelsen det er å hente sin nye Lexus, sier Holm.
Han forklarer at Lexus-forhandlere trener jevnlig for å perfeksjonere alle deler av kundeopplevelsen, og at dette er den hemmelige oppskriften som gjør at Lexus år etter år scorer best på kundetilfredshet i Autoindex.
– Gjennom et godt samarbeid med forhandlerne i en årrekke har vi etablert det forhandlernettverket som tilbyr de beste kundeopplevelsene. Dette gjennomsyrer forhandlerorganisasjonene fra topp til tå. Via gode prosesser og rutiner jobber alle, uavhengig av rolle, med å finne de beste løsningene for kundene, forteller Holm.
Autoindex utføres årlig av Loyalty Group International og følgende vurderes: Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent). I år dro Lexus i land en totalscore på 932 av 1000 mulige – det er tidenes nest sterkeste poengscore, kun slått av Lexus selv ved en tidligere anledning. På plassen bak Lexus, kommer søstermerket Toyota med 900 poeng.
– Denne kåringen er for oss et sjeldent tilfelle av konsistens i en bransje i kontinuerlig endring. Også vi forandrer oss. Lexus er på vei mot å bli helelektriske. Det som imidlertid er uforanderlig, er fokuset vårt på kvalitet – på å lage de beste bilene og skape de beste kundeopplevelsene. Et fokus kundene våre ser ut til å sette pris på, sier Lexus-lederen.
Den nye helelektriske familie-SUVen Lexus RZ 450e introduseres i disse dager i markedet, og Holm forventer at det kommer til å bli den nye bestselgeren til Lexus:
– I et elbilmarked med stor konkurranse, gjør det meg glad og stolt å se at vi har klart å videreføre Lexus-opplevelsen til elbilkundene våre. Vår nye SUV RZ 450e setter virkelig Lexus på elbil-kartet og både tidligere Lexus-eiere og nye kunder har vist interesse for RZ, avslutter han.
Lexus skriver også nå kontrakter på en ny og oppgradert UX 300e, som har fått 40 prosent lenger rekkevidde, Lexus sin første helelektriske bil som kom i 2019.