Lexus RZ gjør det sterkt i premiumsegmentet
Lexus’ nylanserte elektriske SUV, RZ 450e, har gjort en imponerende inntreden i det norske bilmarkedet. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har Lexus solgt 93 RZ-modeller i februar.
Fra 2024 gikk Lexus over til å bli et 100 % elektrisk bilmerke, en strategisk beslutning som har vist seg å være en suksess. Lexus’ inntreden i elbilmarkedet startet med UX 300e i 2019, og med mer enn 1500 enheter på norske veier, har Lexus etablert seg som et ledende merke i premiumssegmentet. Nå er det SUV-modellen RZ 450e som har tatt over som den mestselgende bilen fra Lexus.
– Vi ser at nordmenn trekkes mot SUV-modeller, og RZ-en leverer på både produkt og kvalitet. Vi er svært stolte av både RZ 450e, og den oppgraderte UX 300e, som nå har 40 % lenger rekkevidde, sier Piotr Pawlak, adminstrerende direktør i Toyota Norge som importerer Lexus.
Lexus har vært tro mot sin strategi om å levere en annerledes kundeopplevelse. Dette inkluderer alt fra produksjonen av kvalitetsbiler i Japan til skreddersydd kundebehandling i Norge. Pawlak peker på at kundeopplevelsen er en nøkkelfaktor for Lexus sin suksess.
– Førsteklasses kundeopplevelse legger til det lille ekstra til luksusfølelsen vi håper kundene våre får av å kjøpe, og eie en Lexus, sier han.
Lexus’ engasjement for enestående service og kvalitet har blitt anerkjent i den prestisjetunge kundetilfredshetsundersøkelsen AutoIndex 12 år på rad, hvor Lexus topper listen i samtlige fire kategorier.
AutoIndex, utført av Loyalty Group International, baserer seg på tilbakemeldinger fra 13 842 norske bileiere, og dekker aspekter som bilen og kjøreopplevelsen, forhandleren og kjøpsopplevelsen, service på verkstedet, samt lojalitet til merket. Med totalt 932 poeng av 1000 mulige, befester Lexus sin posisjon som markedsleder.
– Ønsker man å kjøpe en elbil, og være svært fornøyd, står alle våre forhandlere klare til å bistå, sier Pawlak.