Go to section
| Elbiler

Lexus topper AutoIndex for 13. året på rad

Luksusbilmerket Lexus har igjen gått helt til topps i AutoIndex-kåringen, og markerer sitt 13. år på rad som ledende innen kundetilfredshet. 

Luksusbilmerket Lexus har igjen gått helt til topps i AutoIndex-kåringen, og markerer sitt 13. år på rad som ledende innen kundetilfredshet.

AutoIndex vurderer hele kundeopplevelsen, fra kjøpsprosessen til serviceopplevelsen. Hele 4537 norske bileiere deltok i årets undersøkelse. Dette gjør prisen til en av bransjens mest prestisjefylte. Lexus´ søstermerke, Toyota, kom på andreplass, og administrerende direktør i Toyota Norge AS er strålende fornøyd med å se begge på toppen.

–Vi jobber hardt for å gi gode kundeopplevelser hele året. Jeg er veldig glad for å se at kundene gir Lexus- og Toyota-merkene våre de høyeste total scorene, sier Piotr Pawlak administrerende direktør i Toyota Norge AS.

Pawlak forteller at forhandlerne spiller en særlig viktig rolle for å oppnå de resultatene som Lexus har gjort de siste tretten årene.

– Våre engasjerte Lexus-forhandlere strekker seg lengre enn andre for å tilby kundene en unik opplevelse. Det gjelder fra øyeblikket kunden besøker oss for første gang, til de kjører av gårde i sin nye bil, og når de senere kommer tilbake for service og oppfølging. Det er utrolig givende å se at kundene år etter år rangerer oss som de beste på kundeopplevelse i bransjen, sier Pawlak.

AutoIndex utføres årlig av Loyalty Group og vurderer flere aspekter: Bilen (40 prosent), kjøpsopplevelse (20 prosent), opplevelse av service på verksted (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).  Lexus oppnådde en totalindeks på 903 poeng, og sikret førsteplass i både verksted- og kjøpsopplevelsekategorien. Pawlak forklarer at Lexus-forhandlere aktivt leter etter måter å perfeksjonere alle deler av kjøpsopplevelsen på.

– Etter å ha vært best i 13 år, tar vi absolutt ikke seieren for gitt. Med utskiftninger i modellparken må vi heve listen. Når vi er så solide over lang tid, vil kunden forvente mer, og det er vi klare for å levere på, forteller Pawlak.

Den nye helelektriske familie-SUVen Lexus RZ 450e har fått en god mottakelse i markedet, og Lexus-sjefen forventer at denne kommer til å bli den nye bestselgeren til Lexus. Både tidligere Lexus-eiere og nye kunder har vist stor interesse for RZ. I disse dager lanseres også RZ 300e. Dette er en forhjulsdrevet utgave av bilen med lengre rekkevidde og startpris  under kr. 500.000.

– Vi ser frem til å møte nye og gamle kunder hos våre forhandlere. Hos oss i Lexus anser vi kundeopplevelse som en svært viktig konkurransefordel som vi fortsetter å prioritere, sier Jan Christian Holm, General Manager for Lexus og fortsetter:

– Bransjen står overfor store endringer, og vi forandrer oss sammen med den. Lexus har blant annet blitt helelektriske i Norge fra og med januar i år. Det som imidlertid ikke forandres, er løftet vårt om å levere kvalitetsbiler – og å skape de beste kundeopplevelsene, avslutter han.

Kobling kopiert til utklippstavle