Go to section
| Virksomhet

Lexus topper kvalitetsundersøkelse – kåret til mest pålitelige bilmerke for tredje år på rad

Lexus ble kåret til det mest pålitelige bilmerket i J.D. Power 2025 U.S. Vehicle Dependability Study. Dette markerer tredje året på rad at luksusmerket topper rangeringen.

Den årlige undersøkelsen, som evaluerer kjøretøy etter tre års eierskap, viser at bilbransjen som helhet fortsatt sliter med ettervirkninger fra pandemien, spesielt når det gjelder programvareproblemer. Lexus har imidlertid opprettholdt sitt rykte for kvalitet og pålitelighet, noe som også gjenspeiles i den norske kundeundersøkelsen AutoIndex, der merket har toppet rangeringen tretten år på rad.

Med en score på kun 140 problemer per 100 kjøretøy (PP100), som er betydelig lavere enn bransjegjennomsnittet på 202 PP100. I premiumklassen følger Cadillac (169 PP100) og Porsche (186 PP100) bak Lexus. I massemarkedsegmentet er det Buick som går til topps med 143 PP100, etterfulgt av Mazda (161 PP100) og Toyota (162 PP100). Toyota Motor Corporation, som eier Lexus, er også blant de mest prisbelønte produsentene, med seks modellutmerkelser i årets undersøkelse.

Blant de største utfordringene i bilbransjen peker J.D. Power på økende problemer med programvareintegrasjon, spesielt knyttet til Android Auto og Apple CarPlay, som har blitt de mest rapporterte feilene i bransjen for andre år på rad.

– Selv om økningen i rapporterte problemer kan være en utfordring for bilprodusenter og eiere, må man huske på at dagens tre år gamle biler ble produsert under en periode med store forstyrrelser i forsyningskjeder og produksjon, sier Jason Norton, direktør for auto benchmarking i J.D. Power.

Fremtiden for Lexus i Norge

I Norge har Lexus lenge hatt et sterkt omdømme for kvalitet og kundetilfredshet, noe som bekreftes av AutoIndex 2024. Denne undersøkelsen, utført av Loyalty Group International, måler kunders opplevelse av både kjøretøyet, forhandleropplevelsen, service og lojalitet til merket. Lexus har nå vunnet AutoIndex hele tretten år på rad, en prestasjon ingen andre bilmerker har matchet.

Mikkel Korntved, direktør i Loyalty Group International, mener at Lexus sin unike bedriftskultur og sterke fokus på kundebehandling er nøkkelen til suksessen.

– Lexus har etablert en bedriftskultur der kundeopplevelsen er en sentral del av merkevaren. Dette gjør det enkelt og behagelig å være Lexus-kunde i hverdagen, sier Korntved.

Lexus Norge-sjef Jan Christian Holm mener at den stabile toppplasseringen i både AutoIndex og J.D. Power-studien er et resultat av kontinuerlig satsing på kvalitet og kundeopplevelse.

– Det er ikke nok å levere kvalitetsbiler. Det handler også om hvordan kundene blir tatt imot hos forhandlerne, oppfølgingen de får, og servicen vi tilbyr gjennom hele bilens levetid. Vi ser at dette er avgjørende for lojalitet, sier Holm.

Han trekker også frem overgangen til elektriske kjøretøy som en viktig del av merkevarens fremtid i Norge.

–Vi er 100 % elektriske i Norge nå, og våre kunder kan være trygge på at kvalitet og service fortsatt står i fokus, sier Holm.

Med solide resultater både globalt og nasjonalt i 2024, ser det ut til at Lexus sin posisjon som kvalitetsleder i bilmarkedet forblir uendret.

Kobling kopiert til utklippstavle