NYE LEXUS RZ: MER KRAFT, EFFEKTIVITET OG KJØREGLEDE
- Nye RZ byr på kjøreglede og daglig brukervennlighet med grunnleggende forbedringer i ytelse, forbedret kraft og effektivitet, og introduksjonen av nye elektrifiseringsteknologier
- Dynamisk ytelse finpusset for å forsterke Lexus Driving Signature med høyere karosseristivhet, fjæringsjustering og utvikling av DIRECT4 firehjulsdriftssystemet
- Unik kjøreopplevelse med debuten til Lexus’ steer-by-wire-system
- Omfattende revisjon av BEV-drivlinjen, inkludert nytt høykapasitetsbatteri og reviderte eAxles, noe som øker effekten og effektiviteten
- Målrettede tiltak iverksatt for å redusere støy og vibrasjoner, og skape et enda mer raffinert kupémiljø
- Den nye modellserien består av RZ 350e med forhjulsdrift, RZ 500e med firehjulsdrift og den første RZ F SPORT, RZ 550e F SPORT med firehjulsdrift
- RZ 550e F SPORT lanserer Lexus’ interaktive manuelle kjøring med virtuell manuell giring
- Europeisk markedslansering fra slutten av 2025
INTRODUKSJON
Introduksjonen av den nye Lexus RZ demonstrerer Lexus’ forpliktelse til å maksimere fordelene med batterielektriske kjøretøyteknologier, ikke bare når det gjelder kraft og energieffektivitet, men viktigst av alt for å levere en mer givende opplevelse for sjåføren og en innholdsrik reise for hver passasjer.
Endringene som er gjennomført for nye Lexus RZ inkluderer forbedringer i batteri- og motoreffekt samt nye komponenter og kjøretøystruktur. Ladeytelsen har blitt forbedret, og drar nytte av Lexus’ veletablerte ekspertise innen elektrifiserte teknologier.
RZ forsterker også Lexus’ status som en teknologipioner, og er den første modellen som tilbyr kombinasjonen av et komplett steer-by-wire-system med et radikalt nytt ratt. Dette gir intuitiv betjening, god sikt og enkel håndtering med responsiv ytelse og betryggende tilbakemelding til sjåføren.
Videre markerer den nye RZ F SPORT debuten til Lexus’ Interactive Manual Drive, et virtuelt girskiftsystem som gjenskaper ytelsen, lyden og følelsen av en manuell girkasse i en helelektrisk bil.
I tillegg til å levere mer kraft på tvers av alle modellene i den nye serien, oppnår RZ også høyere effektivitet, noe som gjenspeiles i økt rekkevidde og reduserte ladetider.
I hjertet forblir RZ en bil som er rik på Lexus-håndverk med detaljer som gjenspeiler merkets Omotenashi-tilnærming til gjestfrihet om bord, noe som gjør livet like komfortabelt, trygt og praktisk for både sjåfør og passasjerer. Dynamisk forsterker de siste forbedringene Lexus Driving Signature, og gir føreren selvtillit, kontroll og komfort til enhver tid.
Den nye RZ er en del av et Lexus BEV-program som leverer tre nye modeller innen mars 2026, inkludert den helt nye ES sedanen, avduket i april, og en helt ny modell. Detaljer om denne vil bli kunngjort senere. Sammen vil disse modellene styrke Lexus’ tilnærming til elektrifiserte drivlinjer, og gi kundene teknologivalg som passer for de personlige behovene og deres lokale markedsforhold og infrastruktur.
Den nye RZ-serien vil bli introdusert hos forhandlere over hele Europa fra slutten av 2025.
NYE RZ-UTVIKLINGSMÅL: SJEFINGENIØR SHINYA ITO
Shinya Ito, sjefingeniør for den nye RZ, har gitt et personlig innblikk i utviklingsmålene for den nye RZ og ambisjonene bak introduksjonen av avanserte teknologier som skal sikre høyere ytelse og kjøreegenskaper.
Prosjektet hadde tre hovedmål: å bruke elektrifiseringsteknologier for å skape en hyggelig kjøreopplevelse; å fokusere på grunnleggende BEV-ytelse for å forbedre RZs brukervennlighet; og for å bygge forventning til hva som ligger foran Lexus.
Da han forklarte Lexus’ oppdrag for den nye RZ, sa han:
– Vi ønsker å vise at elektriske kjøretøy ikke bare handler om å selge nye biler, men også å tilby unike opplevelser gjennom elektrifiseringsteknologi.
Han understreket behovet for å levere betydelige forbedringer i rekkevidde og å tilpasse kjøretøyplattformen for å romme flere batterier. Lexus-merket er i forkant av Toyotas elektrifiseringsteknologi, noe som gjør det mulig å utforske nye egenskaper ikke bare i biler, men også i den bredere mobilitetsopplevelsen.
KJØREDYNAMIKK
- Nye RZ er konstruert for å levere den givende, selvsikre og spennende ytelsen til Lexus Driving Signature
- Finjustering av fjæringen og forbedret karosseristivhet gir respons, stabilitet og komfort
- Evolusjon av Lexus’ intelligente DIRECT4 firehjulsdriftssystem
Leverer Lexus’ kjøresignatur
Lexus utvikler alle modellene i sitt sortiment for å levere Lexus Driving Signature, en enhetlig kjøreopplevelse der sjåføren nyter komfort, selvtillit og kontroll til enhver tid. Målrettede tiltak brukt på den nye RZ forsterker denne kvaliteten, med de spennende ytelsene som kan oppnås med batterielektrisk kjøretøyteknologi og ingeniørkunst.
Strukturell stivhet er økt med forbedringer rundt radiatorstøtten gjennom økt platetykkelse og forsterkede skjøter. Samtidig bidrar tillegget av et bakre stag for å redusere vridninger. Disse tiltakene sikrer en lineær respons på styreinput.
Fjæring
Fjæringssystemet med MacPherson-stag foran og doble bærearmer bak, har finjusterte dempere og fjærer foran og bak. Endringene oppnår skarpere kjøreegenskaper og sikrer god balanse mellom stabilitet og kjørekomfort. Forstillingen er optimalisert for å oppnå mer direkte styrerespons.
Andre nye detaljer inkluderer en vektbesparende ny formgivning av den nedre fremre fjæringsarmen og nye innvendige deler i navlageret, tiltak som bidrar til å optimalisere rekkevidden. Styregirkassefestet er også justert for å gjøre systemet mer stivt og responsivt.
Evolusjonen av Lexus DIRECT4
Ytelsen til Lexus’ DIRECT4 kontrollteknologi har blitt revidert, noe som ytterligere forbedrer trekkraften og stabiliteten til de nye RZ-firehjulsdrevne modellene.
Det intelligente systemet styrer automatisk fordelingen av kraftleveransen til e-akslene foran og bak, i henhold til kjøreforholdene og førerens input.
Dreiemomentfordelingen er utvidet ved å øke effekten til BEV-systemet, slik at kraftfordelingen foran/bak styres mellom 60:40 og 0:100 ved oppstart og akselerasjon i rett linje, noe som motvirker at bilen steiler og gir en direkte akselerasjonsfølelse. I svinger optimaliseres fordelingsforholdet mellom 80:20 og 0:100, i henhold til kjøretøyets hastighet og styrevinkel, for å matche kjøreforholdene.
I inngangen av svingen rettes mer kraft mot forakselen for å oppnå en jevn sving. Når du kjører ut av en sving, er dreiemomentfordelingen på linje med belastningen på hvert hjul, for å opprettholde kjøretøybalansen og tillate jevn akselerasjon. Dette gir føreren en følelse av kontroll og gir en presis linje gjennom svingen.
Når føreren velger rekkeviddemodus for å maksimere effektiviteten, opprettholdes balansen foran og bak på 50:50.
Innføringen av Lexus’ Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM, et alternativ på Luxury AWD-modellen og standard på F SPORT) bidrar til en flatere, mer komfortabel kjøring, sammen med forbedret kjørestabilitet og håndtering av farer.
Stivhet i karosseriet
Et stivt karosseri og tilkoblinger gjennom hele karosseriet er nøkkelen til å oppnå responsiv ytelse, tro mot førerens input. Den første utviklingen av RZ sørget allerede for en veldig stiv struktur, hjulpet av plasseringen av batteriet lavt nede og innenfor akselavstanden, og gjorde selve batterienheten til en del av kjøretøyets ramme.
Avanserte konstruksjonsteknikker, inkludert laserbehandling og lasersveiseteknologi, bidrar til stivheten, sammen med utstrakt bruk av høyfast lim og skum med høy stivhet. Tårnavstivning og dempere med høyere ytelse bidrar ytterligere til bilens imponerende robuste og stabile følelse.
Lexus har benyttet anledningen til å øke stivheten med en ekstra avstivning mellom det bakre karosseriet og bakhjulhusene. Styrken og stivheten til radiatorstøtten på siden er også økt, noe som er til fordel for stabiliteten.
Utvikling og testing på Shimoyama
Lexus fortsetter å bruke de spesialbygde fasilitetene på sin nye Shimoyama-base i Japan for å teste alle aspekter av RZs ytelse. Her jobber de ulike produktutviklingsteamene i tett samarbeid for å produsere effektive, koordinerte forbedringer. I tillegg til å bruke avanserte digitale, datastyrte teknikker, er teamene i stand til å finjustere kjøretøyets ytelse og sikre levering av Lexus Driving Signature ved hjelp av de omfattende testbanene på stedet.
EN UNIK KJØREOPPLEVELSE MED LEXUS’ FØRSTE STEER-BY-WIRE-SYSTEM
- Første introduksjon av ny Lexus-teknologi
- Ingen mekanisk kobling mellom ratt og hjul – styreinput videresendes av elektriske signaler
- Responsiv, sikker og kontrollerbar ytelse, som tilpasser seg automatisk til kjøreforholdene
- Ny rattform gir komfortabel, intuitiv betjening, øker førerens synsfelt fremover og åpner opp mer plass i en cockpit med nytt utseende
Den nye RZ er den første modellen som tar i bruk Lexus’ nye steer-by-wire-system. Den er intuitiv, enkel og komfortabel å bruke, og skaper en sterkere forbindelse mellom sjåfør og kjøretøy. Den forvandler også det tradisjonelle cockpitoppsettet med et nytt ratt som åpner opp mer plass rundt føreren.
Steer-by-wire
Det nye systemet skiller seg fundamentalt fra et konvensjonelt styresystem ved å ikke ha noen mekanisk kobling mellom rattet og forhjulene. I stedet videresendes førerens styreinput gjennom elektriske signaler fra en momentaktuator til en kontrollaktuator.
Ytelsen er sikker, tillitvekkende og svært responsiv, med dynamisk justering av utvekslingen i henhold til kjøretøyets hastighet. Dette gjør det lettere å manøvrere ved lav hastighet; smidig respons for jevn kjøring på svingete veier; og tillitvekkende stabilitet i høyhastighets motorveicruising.
På et konvensjonelt system kan det hende at føreren må gjøre to eller tre hele omdreininger av hjulet for å gå fra lås til lås. På det nye Lexus-systemet er det bare nødvendig med en 200-graders omdreining av det nye rattet (detaljer nedenfor) for å gå fra nøytral til full venstre eller høyre lås, slik at hånd-over-hånd/kryssede armbevegelser nesten elimineres.
Selv om det ikke er noen fysisk forbindelse mellom rattet og hjulene, får føreren passende og betryggende styretilbakemelding – formidlet av elektriske signaler – med ubehagelige vibrasjoner filtrert ut. Styringen sikrer at sjåføren mottar viktig veiinformasjon som fortsatt kommuniseres til sjåføren. Sikkerhet er designet, med et fullt redundanssystem der hver komponent dupliseres. En ekstra reservestrømforsyning er også på plass.
På RZ-modeller som bruker det konvensjonelle elektriske servostyringssystemet, har enhetens konstruksjon blitt gjort stivere for å forbedre tilbakemeldingen. Det er også iverksatt tiltak for å redusere vekt og driftsstøy.
Nytt ratt
Steer-by-wire-systemet er intuitivt, komfortabelt og enkelt for sjåfører å tilpasse seg ved å bruke et nytt ratt. Dette skiller seg ut fra et tradisjonelt ratt, og har med buede fingergrep til venstre og høyre og en flat bunn. Dette radikale nye designet gir føreren et mer åpent synsfelt og styrker dialogen med bilen.
Den er mer kompakt i størrelse – måler 360 mm i diameter og 197 mm høy – og frigjør mer plass til knærne for enklere inn- og utstigning av bilen. Integrert strålevarme leveres som standard.
Rattbryterne er vertikalt plassert og inkluderer nye kombinasjonsbrytere for mindre brukte lys- og viskerfunksjoner. Dette inkluderer lyskontroll, tåkelysdrift og automatisk justering av viskerfølsomhet. Steer-by-wire-systemet leveres som standard på RZ 550e F SPORT og er et alternativ på RZ 500e Luxury med firehjulsdrift.
OMFATTENDE REVIDERT OG FORBEDRET BEV-SYSTEM
- Alle elementene i BEV-drivlinjen er revidert for bedre ytelse og effektivitet
- Ny 77 kWh litium-ion-batteripakke med høy kapasitet
- Batterivannkjøling og forvarming optimaliserer ladetiden under alle forhold, inkludert utfordrende miljøer med lave temperaturer
- Reviderte eAxles med reduserte tap og høyere effekt
RZs batterielektriske drivlinje har gjennomgått en fullstendig revisjon, med fokus på å forbedre ytelse, praktisk og kjøreglede for å ta BEV-ytelsen til neste nivå.
De viktigste endringene inkluderer introduksjonen av et nytt litium-ion-batteri med høy kapasitet og reviderte eAxles med forbedret elektrisk motoreffekt og invertereffektivitet, og en betydelig reduksjon i interne tap. Den kommer også med en ny 22 kW ombordlader.
RZ-modellutvalget har tre hovedalternativer, som beskrevet i tabellen nedenfor. Alle data forblir foreløpige før offisiell typegodkjenning
Nytt batteri med høy kapasitet
Introduksjonen av en ny litium-ion-batteripakke med høy kapasitet er en viktig bidragsyter til den forbedrede ytelsen til den nye RZ. Kapasiteten har økt til 77 kWh.
Konstruksjonen av battericellene har blitt revidert og antallet er økt for å muliggjøre høyere effekt fra eAxlene. Dette er oppnådd uten å endre pakkens ytre dimensjoner, slik at den forblir plassert helt under kjøretøyets gulv.
Batteriet drar nytte av et nytt vannkjølingssystem som bidrar til å maksimere ytelsen og undertrykke celleforringelse, selv under høye belastningsforhold. Dette vil for eksempel omfatte hurtiglading etter gjentatt eller langvarig rask akselerasjon, kjøring i oppoverbakker, tung sleping av tilhenger* og terrengkjøring.
Kjølesystemets kontroller er effektivt koordinert med RZs klimaanlegg, slik at kjølemiddel eller radiatorkjølevæske brukes, i tråd med utetemperaturen. Kjøleren plasseres i nær kontakt med batteriet og avkjøles fra bunnen for å oppnå effektiv, jevn ytelse.
*Hengervekt: RZ 350e 750kg; RZ 500e og RZ 550e 1,500 kg.
Reduserte ladetider
Ladeytelsen har blitt forbedret takket være introduksjonen av den nye batteripakken og bruken av en kraftigere 22 kW ombordlader som standard, som erstatter den forrige 11 kW-enheten. Dette forutser den bredere tilgjengeligheten av offentlig hurtigladeinfrastruktur.
For å forbedre ladetidene i kaldt klima er den nye RZ utstyrt med et nytt batteriforvarmingssystem. Dette kan brukes til å bringe batteriet opp til optimal temperatur før ladingen starter. Dette er spesielt viktigt i kalde temperaturer, hvor en betydelig reduksjon i ladetiden kan oppnås. Lexus anslår at en lading på 10 til 80 % kan oppnås på 30 minutter ved bruk av forvarming, sammenlignet med 55 minutter uten (ved -10 °C).
Den kan betjenes manuelt, ved hjelp av en kontroll i multimediesystemet, eller automatisk når et ladested er angitt som destinasjon i navigasjonssystemet. En timerinnstilling kan også brukes slik at oppvarming kan planlegges for en bestemt reise.
Batterivarmerens ytelse har blitt forbedret ved å justere plasseringen av kjølevæskevarmeren og varmeveksleren, noe som bidrar til å redusere ladetiden i kaldt vær.
Forbedret eAxle-ytelse
Det er gjort detaljerte endringer i RZs eAxle for å redusere interne tap og levere høyere motoreffekt med mer stillegående ytelse.
Enhetens kompakte proporsjoner bidrar til å optimalisere bilens plassutnyttelse, og sikrer sjenerøs innvendig plass. Foran gir den forkortede lengden bedre beskyttelse i en kollisjon, mens i firehjulsdrevne modeller gir den lavere høyden på den bakre enheten mer lasterom og et flatt gulv. Proporsjonene hjalp også RZs designere med å sikre at batteriet kunne rommes fullt ut under kjøretøyets gulv. I den nye RZ har høyden på den bakre e-akselen blitt senket ytterligere ved å flytte aksel nummer to.
Andre nye tiltak inkluderer bruk av et kulelager, noe som gir mulighet for en mer kompakt treakslet girmodul, som bidrar til å redusere interne tap. Overflatepolering av tannhjulene har også redusert energitap samtidig som det gir mer presis og mer stillegående drift.
Både fremre og bakre e-aksler har et revidert smøresystem som har fjernet behovet for en mekanisk pumpe.
Omformeren tar i bruk silisiumkarbid (SiC) halvledere, som bidrar til å levere både høyere effekt og forbedret effektivitet.
Tilsvarende oppmerksomhet har blitt gitt til den elektriske motorkonstruksjonen. Rotorens størrelse og vekt er redusert mens justering av magnetplasseringene har gjort det mulig å oppnå både høyt turtall og effekt. Finjustering av statorspolen har forbedret dreiemomentet og redusert tap og strømforbruk.
Rekkevidde
De omfattende tekniske revisjonene av BEV-systemet gir også en økning i den nye RZ-rekkevidden. Reduksjonen av tap i eAxle, økningen i batterikapasiteten og optimalisering av kontrollsystemene er viktige bidrag til den forbedrede rekkevidden.
Lexus’ anslåtte ytelsestall viser betydelige økninger sammenlignet med dagens RZs ytelse – opptil ytterligere 95 km når det gjelder FWD-modellen med 18-tommers hjul (fullstendige foreløpige data i tabellen ovenfor).
LIVET OM BORD: STILLHET OG KOMFORT
- Ekstra lydisolerende tiltak gjør alle deler av kabinen enda roligere enn før
- Kupékvaliteten forbedret med Lexus’ første laserkuttede Ultrasuede-tekstiler og omgivelsesbelysning med ny Dynamic Shadow-bevegelig mønstereffekt
Stillere enn noen gang før
Som BEV er RZ et grunnleggende stillegående kjøretøy, men Lexus går lenger for å sikre at kupeen er så godt isolert som mulig fra støy og vibrasjoner for å gi et rolig, komfortabelt og avgrenset miljø innvending.
Ekstra, detaljerte tiltak er brukt i den nye RZ for å oppnå eksepsjonell stillhet. Som et resultat har ikke bare lydnivået blitt redusert, men teksturen og balansen i tonen er også forbedret i både fremre og bakre del av kupeen og lasterommet.
De siste endringene inkluderer en ny gulvlyddemper bak baksetene og bruk av et nytt høydempende lim i gulvet for å redusere vibrasjoner. Det er også et nytt harpiksdeksel under frontlisten og lydisolasjonsmateriale med høyere ytelse i lister og bakdør.
Den detaljerte granskingen av alle interiørelementene har også resultert i en endring av bagasjeromsdekselet, som har et ekstra lydisolerende filtlag.
Disse kommer i tillegg til RZs eksisterende tiltak for å bekjempe støy og vibrasjoner, inkludert en pansertetning hele veien rundt, vibrasjonsdempende skum rundt front- og midtstolpene og akustisk glass i for- og bakdørene. De forhjulsdrevne modellene drar videre nytte av en dedikert bakre underrammedesign.
Vibrasjoner fra drivlinjen er redusert med en ny motormonteringsdesign med høye dempingsegenskaper.
Lasermønstret møbeltrekk
Lexus har laget den første interiørdekoren med grafikk påført med laser på Ultrasuede, et møbeltekstil laget av bærekraftig, 30 % plantebasert materiale. Teknikken brukes til å produsere et nytt luksusuttrykk med et mønster av flytende konturer på dørene.
Ultrasuede leveres på de høyeste utstyrsgradene, men de andre variantene har et mykt, smidig syntetisk skinn av høy kvalitet.
Dynamisk skyggebelysning
Lexus har utvidet funksjonen til den 64-fargers omgivelsesbelysningen i kupén for å kombinere lys og skygge i en dynamisk skyggebelysningseffekt. Tre LED-lyskilder brukes til å skape overlappende belysning og dimming. Dette gir en avslappende effekt med bevegelige mønstre som spiller over dørpanelene.
DEN NYE RZ 550e F SPORT MED MANUELL VIRTUELL GIRING
- Introduksjon av første RZ F SPORT-klasse
- RZ 550e F SPORT er flaggskipet i serien
- Maksimal effekt 408 DIN hk/300 kW
- Lexus-første med interaktiv virtuell manuell giring
- DIRECT4 firehjulsdrift som standard
Nye RZ introduserer Lexus F SPORT-ytelse og design i modellutvalget for første gang.
RZ 550e F SPORT er flaggskipet i serien, og den batteridrevne elektriske drivlinjen gir en spennende og autentisk sportslig kjøreopplevelse. En maksimal effekt på 408 DIN hk/300 kW muliggjør akselerasjon fra hvile til 100 km/t på bare 4,4 sekunder og en toppfart på 180 km/t. Forventet rekkevidde er opptil 450 km (alle ytelsesdata forblir foreløpige før offisiell typegodkjenning).
Som standard er den utstyrt med det nyeste, forbedrede Lexus DIRECT4 intelligente firehjulsdriftssystemet (detaljer ovenfor).
Interaktiv manuell kjøring – følelsen av manuelt girskift i en BEV
RZ 550e F SPORT er den første modellen som er utstyrt med Lexus’ nye Interactive Manual Drive, en teknologi som først gir føreren følelsene og gledene ved manuelt girvalg i en batterielektrisk bil. Føreren kan nyte en dypere forbindelse med bilen sin, og kontrollere drivkraften ved å bruke girkontroller på rattet for å velge virtuelle gir.
Opplevelsen forsterkes med tilbakemelding i sanntid gjennom gassen, G-krefter, gjengitte motorlyder og en turtellerskjerm med en buet søyleavlesning for å indikere det virtuelle turtallet.
Systemet kobles inn ved å trykke på en “M-modus”-bryter på midtkonsollen. Operasjonen kan også brukes i forbindelse med valg av kjøremodus. Når Sport-modus er valgt, er akselerasjonen mer smidig som svar på gasspedalinnganger enn i Normal-modus.
Det benyttes et åtte-trinns virtuelt giroppsett, som tillater rask og behagelig virtuell giring ved hjelp av padlekontrollene. Den virtuelle kraftkildens dreiemoment beregnes i henhold til førerens trykk på gasspedalen og kjøretøyets hastighet; Dette multipliseres deretter med det virtuelle giret som er valgt.
En girskiftinstrument kombinerer informasjon fra turteller og kraftmålere og hjelper sjåføren intuitivt å forstå kjøretøyets tilstand til enhver tid og optimalisere opp- og nedgiringene, i tråd med bruken av gasspedalen.
Håndtering av ytelse
Spesifikke tiltak er tatt i bruk for å sikre at F SPORTs ekstra kraft oversettes til givende kjøreegenskaper og ytelse.
I tillegg til trinnene som er tatt for å forbedre RZs karosseristivhet (detaljer ovenfor), har F SPORT ekstra avstivning rundt radiatorstøtten og en ekstra avstiving i bakre del av kjøretøyet. Sidene på radiatorstøtten er også gjort stivere ved bruk av et tykkere panel og ekstra sveisepunkter, noe som skaper en sterk skjøt mellom støtten og overdelen. Disse tiltakene styrker karosseriet og undertrykker vridninger, noe som bidrar til å skjerpe styringen og chassisresponsen.
Fjæringen har blitt revidert for sportsligere ytelse, med ny innstilling av støtdemperens dempingskraft og fjærhastigheter.
Modellen drar også nytte av Lexus’ Vehicle Dynamics Intelligent Management (VDIM). Dette koordinerer betjeningen av ABS, bremseassistent, kjøretøystabilitetskontroll, antispinn og andre bremsekontrollfunksjoner, slik at føreren kan nyte bilens fulle kjørepotensial.
Utvendig styling
F SPORT skiller seg ut fra andre modeller i RZ-serien med kraftige utvendige stylingdetaljer som uttrykker den høye ytelsen samtidig som den forbedrer aerodynamisk ytelse, stabilitet og kjøling.
De funksjonelle funksjonene inkluderer luftkanaler i den nedre støtfangeren foran som leder kjøleluft mot bremsekaliperne. Støtfangerlisten får en finneformet seksjon, som leder luftstrømmen nedover siden av kjøretøyet, noe som gagner stabiliteten og styreresponsen.
Bak får F SPORT en ekstra spoiler langs den nedre kanten av bakruten, en dedikert bakre diffusordesign og pongtongformer i støtfangeren. Disse kombineres for å skape en givende følelse av at bilen er i god kontakt med bakken, og gir stabile kjøreegenskaper og rask styrerespons.
F SPORT kjører på 20-tommers aerofelger som har en lettmetallramme og et harpiksdeksel. Den lette konstruksjonen er også aerodynamisk effektiv, noe som bidrar til å maksimere bilens energieffektivitet. Markante blå F SPORT-bremsekalipere er synlige gjennom eikene på hjulene.
Fargealternativer for F SPORT inkluderer en ny Neutrino Grey, i både tofarget og monoton finish.
Interiør funksjoner
F SPORT-kupeen har en finish i svart og mørkegrå, designet for å fremkalle en sporty følelse og stille styrke. Ultrasuede setetrekk har knallblå kontrastsømmer, som er signaturfargen til Lexus Electrified.
F SPORT-forsetene er laget ved hjelp av en integrert skumteknikk som skaper en mer solid binding mellom polstringen og rammen, noe som gir overlegen støtte. Begge setene har åtteveis elektrisk justering og korsryggstøtte
F SPORT-detaljer inkluderer innstegsplater i rustfritt stål, og rattemblem og sportspedaler og fotstøtte i aluminium. Det laserbehandlede mønsteret på Ultrasuede-dørtrekkene har en geometrisk design, i kontrast til de flytende konturene på andre RZ-modeller. Trimfinishen er også spesifikk for modellen, men en film med et mikrogeometrisk mønster.
HØYDEPUNKTER FOR MODELLKVALITETER OG UTSTYR
- Tre utstyrsklasser – Executive, Luxury og F SPORT
- LexusLink multimediasystem med 14-tommers skjerm og elektrisk justerbare, oppvarmede seter leveres som standard
- Alle versjoner er utstyrt med omfattende Lexus Safety System + aktive sikkerhets- og førerassistansesystemer
- Navigasjonssystemet får mer sofistikert dynamisk BEV-ruteplanlegging
Den nye RZ-serien tilbyr tre utstyrsgrader, som alle drar nytte av nye teknologifunksjoner, bærekraftige setetrekk og LexusLink multimediasystem.
Høydepunktene i Executive-spesifikasjonene for RZ 350e FWD og 500e AWD inkluderer nye 18-tommers lettmetall-/harpiksfelger, LED-frontlykter, omgivelsesbelysning (ensfarget), Panoramic View Monitor, trekk i syntetisk skinn av høy kvalitet, elektrisk justerbare oppvarmede forseter, LexusLink multimedia med 14-tommers skjerm, 22 kW innebygd lader og Lexus Safety System + aktive sikkerhets- og førerassistansefunksjoner.
Luxury-graden på RZ 350e FWD-modellen kommer med 20-tommers lettmetall-/harpiksfelger, blanke svarte utvendige stylingdetaljer, digitalt bakspeil, head-up-display og minneinnstillinger for forsetene. 500e AWD Luxury har også svinglys, flerfarget omgivelsesbelysning i kabinen, Ultrasuede trekk og oppvarmede bakseter.
Den ytelsesfokuserte F-SPORT (550e AWD) er utstyrt med 20-tommers F-SPORT-felger, ekstra hekkspoiler, steer-by-wire, interaktiv manuell drift, aktiv lydkontroll, integrert styring av kjøretøydynamikk, F SPORT-forseter, innvendige trim- og innstegsplater, sportspedaler i aluminium og Ultrasuede-trekk med blå aksentsømmer.
Nye interiørfarger
To nye interiørfargekombinasjoner er lagt til RZ-utvalget: Hazel med Solis White, som gir kupeen en ren og åpen følelse, og Orage og Black, som har et moderne modent og luksuriøst utseende.
Panoramatak
Panoramataket er laget av et nytt blått glass med en mørk dimmende kvalitet. Dette gir større skyggelegging enn det forrige taket når det er dimmet og klart, skarpt utsyn når det byttes til gjennomsiktig. Dette er tilgjengelig som ekstrautstyr på Luxury og F SPORT firehjulsdrevne modeller; et ikke-dimmende tak er et alternativ for Executive og Luxury forhjulsdrevne versjoner.
Navigasjon med oppgradert BEV-ruteplanlegging
Lexus RZ får mer sofistikerte navigasjonsfunksjoner som kombinerer ruteplanlegging med overvåking av ladetilstanden til bilens batteri.
Når sjåføren programmerer en reise, planlegges rutene med nødvendige stopp for lading, med ladesteder tydelig vist som veipunkter med et blinkikon. Systemet kan også vise alternative ladesteder, med en revidert ankomsttid.
Ruteplanleggingen er dynamisk, så hvis systemet oppdager at lading er nødvendig, vil det varsle sjåføren med en “rekkevidde for lav”-melding på kartdisplayet og gi et alternativ for omdirigering, med et nytt ladested inkludert.