Go to section
| Modeller » RZ » Pressemeldinger

Verdenspremiere: Den nye 2025 Lexus RZ helelektriske SUV

  • Nytt og utvidet modellutvalg gir mer kraft, høyere effektivitet og bedre kjøreegenskaper.
  • Lexus introduserer sitt steer-by-wire-system i nye RZ.
  • Forbedret batterisystem gir lengre rekkevidde og raskere lading.
  • Dette er også en introduksjon av den nye RZ F SPORT-modellen, RZ 550e, som har mer kraft og Lexus’ nye Interactive Manual Drive.
  • Lansering i Norge ved årsskiftet 25/26.

Den nye Lexus RZ har verdenspremiere i Brussel i dag. Denne luksuriøse, helelektriske SUV-en har gjennomgått omfattende oppgraderinger for å gi en enda bedre kjøreopplevelse. Med ny teknologi får bilen mer kraft, bedre kontroll og økt førerengasjement. Samtidig har Lexus raffinert interiøret for å sikre en luksuriøs opplevelse.

Lexus har vært en pioner innen elektrifisering av luksusbiler siden RX 400h ble lansert i 2005. Selskapet har alltid balansert kjøreglede med miljøvennlighet. Med Lexus Electrified-visjonen fra 2019, sikter Lexus mot et karbonnøytralt samfunn ved å tilby ulike elektrifiserte drivlinjer – batterielektriske biler, hybrider og ladbare hybrider. I Norge vil Lexus kun selge de helelektriske bilmodellene.

RZ ble lansert i 2023 som Lexus’ første modell bygget på en dedikert elbil-plattform. I 2024 ble utvalget utvidet med en forhjulsdrevet versjon for å møte kundenes etterspørsel. Utviklingen av den nye RZ har hatt fire hovedfokus: kjøreglede, rekkevidde og lading, ytelse og design.

Blant de viktigste nyhetene knyttet til den nye RZ, er at modellen har Lexus’ første steer-by-wire-system. Det gir en ny kjøreopplevelse med jevnere og mer intuitiv styring, spesielt på svingete veier. Systemet reduserer også uønskede vibrasjoner og er utviklet ved Lexus’ Shimoyama testsenter i Japan.

For første gang kommer RZ også i en F SPORT-versjon. Den firehjulsdrevne RZ 550e er den kraftigste RZ-modellen og tilbyr en ny helelektrisk kjøreopplevelse med Lexus’ Interactive Manual Drive, som gir mulighet for manuell, virtuell giring (mer om RZ F SPORT nedenfor).

Lexus har som alltid, prioritert kundens opplevelse i utviklingen av den nye modellen. Endringer i batterisystemet, inkludert en forbedret litium-ion-batteripakke og optimalisering av eAxle-systemet, gir en forventet økning i rekkevidden på opptil 100 km (avhengig av modell og typegodkjenning).

I tillegg blir ladetiden kortere, takket være et nytt batteriforvarmingssystem og en kraftigere 22 kW AC ombordlader.

Fullstendig revidert batterisystem

Batterisystemet i RZ er fullstendig oppgradert for å gi bedre rekkevidde og bedre kjøreopplevelse. Hovedendringene inkluderer en ny eAxle med høyere motorytelse og bedre effektivitet, samt et nytt litium-ion-batteri med økt kapasitet på 77,0 kWh.

Forbedringen av battericellene gir høyere effekt, noe som resulterer i raskere akselerasjon, høyere toppfart og en mer responsiv kjøreopplevelse.

Batteriet og BEV-systemet har nå vannkjøling for å sikre stabil ytelse. Med det effektfulle batteriet og eAxle med ulike systemer, tilbys den nye RZ-modellen i tre ulike effektversjoner:

  • RZ 350e: 224 hk / 165 kW
  • RZ 500e: 380 hk / 280 kW
  • RZ 550e F SPORT: 408 hk / 300 kW

Den firehjulsdrevne RZ har også fått dobbel slepekapasitet og kan nå trekke opptil 1500 kg med bremset tilhenger.

Økt rekkevidde

Tekniske oppgraderinger har redusert energitap i eAxle-systemet, økt batterikapasiteten og forbedret kontrollsystemene. Foreløpige data viser at den nye RZ kan få opptil 100 km lengre rekkevidde, avhengig av modell og typegodkjenning.

Kortere ladetid

Ladetiden er forbedret takket være økt batterikapasitet, optimalisert batteripakke og en ny 22 kW AC ombordlader. Dette er tilpasset utviklingen av offentlig ladeinfrastruktur med raskere lading.

Et nytt batteriforvarmingssystem optimaliserer batteritemperaturen før lading starter, noe som reduserer ladetiden med omtrent 30 minutter.

Steer-by-wire: En ny kjøreopplevelse

Den nye RZ er den første Lexus-modellen med steer-by-wire-teknologi. Systemet gir en mer direkte og intuitiv kjørefølelse.

Rattet har en unik form med buede grepsflater på sidene. Dette øker førerens fokus på veien og gir bedre plass til bein og knær.

Styringssystemet har en justerbar girutveksling basert på hastighet. Det gir enkel manøvrering ved lave hastigheter, smidighet på svingete veier og høy stabilitet på motorveier.

Forbedret DIRECT4 firehjulsdrift

Lexus har videreutviklet sitt DIRECT4 firehjulsdriftsystem for enda bedre stabilitet og veigrep med AWD-modellene.

Systemet tilpasser kraftfordelingen mellom for- og bakhjul i sanntid for å optimalisere grep og balanse. Ved akselerasjon fordeles kraften mellom 60:40 og 0:100, mens den i svinger justeres mellom 80:20 og 0:100 for bedre kjøredynamikk.

Innføringen av Lexus’ Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) gir en flatere, mer komfortabel kjøring, sammen med forbedret kjørestabilitet og håndtering av farlige situasjoner.

Leverer på Lexus´ kjøresignatur

Det er Lexus’ oppdrag å sikre at hver modell i utvalget leverer Lexus Driving Signature, en helhetlig kjøreopplevelse der sjåføren nyter komfort, selvtillit og kontroll til enhver tid.

Strategiske tiltak som brukes på den nye RZ forsterker denne kvaliteten. Strukturell stivhet er økt med forbedringer av radiatorstøtten og et nytt stabilisatorstag bak. Dette bidrar til å redusere torsjonsdeformasjon, noe som igjen bidrar til ren og lineær styrerespons.

Fjæringssystemet drar nytte av finjustering av dempere og fjærer foran og bak for å fremme dynamisk ytelse, stabilitet og kjørekomfort.

Forbedret komfort og stillhet i kupeen

Lexus har ytterligere forbedret lydisoleringen i RZ for å redusere veistøy og vibrasjoner. Det er lagt til ekstra lyddemping under baksetene, i bagasjerommet og dørpanelene.

Interiøret har også fått en ny ambient belysning med et dynamisk skyggemønster, som skaper en behagelig atmosfære.

Det dimbare panoramataket reduserer refleksjoner og kan brukes sammen med et elektronisk bakspeil.

Nye teknikker innen interiørdesign

Lexus har laget den første kabinen med laserbehandlet grafikk brukt på utgaver med Ultrasuede interiør.

Dørpanelene i Ultrasuede er laget av bærekraftige 30 % plantebaserte materialer, og skaper et nytt luksuriøst uttrykk. For første gang har den flerfargede belysningen en ny, dynamisk skyggeeffekt. Dette fremmer en følelsesmessig, komfortabel forbindelse med bilens passasjerer.

En ny dimmefunksjon på panoramataket bidrar til å holde kupeen komfortabel i sterkt solskinn. Ved å redusere refleksjoner har det gjort det mulig å bruke både det dimbare panoramataket og det elektroniske bakspeilet samtidig.

RZ 550e F SPORT

  • Første F SPORT-versjon av RZ.
  • 408 hk / 300 kW.
  • Lexus Interactive Manual Drive gir virtuell giring.
  • DIRECT4 firehjulsdrift.

Den nye RZ 550e F SPORT gir en mer sportslig kjøreopplevelse. Chassiset er optimalisert med justerte dempere og fjærer for bedre respons og kjøredynamikk. Steer-by-wire er standard på F SPORT.

Lexus Interactive Manual Drive

Dette systemet lar føreren styre kraftoverføringen via girhendler bak rattet, som ved en manuell girkasse. Systemet gir sanntids tilbakemelding gjennom gassrespons, lyd og visuelle effekter. For å hjelpe sjåføren med å perfeksjonere girtimingen, viser en måler i instrumentdisplayet kjøretøyets status.

Systemet har en åttetrinns virtuell girkasse og imiterer motorlyd for å skape en mer engasjerende kjøreopplevelse.

F SPORT eksteriør design

Det sportslige utseende på F SPORT har funksjonelle aerodynamiske detaljer som bremsekanaler, spoilere og en sportslig støtfanger. Modellen kommer med 20-tommers lettvektsfelger med aerodynamiske deksler for bedre luftstrøm og lavere vekt.

RZ 550e F SPORT introduserer også en ny eksklusiv farge, Neutrino Grey, som gir en skarp kontrast til bilens sorte designelementer.

Innvendig har modellen et mørkegrått interiør med blå sømmer. Designet inkluderer paneler med et mikrogeometrisk mønster. Forsetene er laget ved hjelp av en teknikk som innebærer integrert skum i produksjonen for å gi overlegen passform. Andre detaljer inkluderer F SPORT innstegslister og ratt og et pedalsett i aluminium.

 

Kobling kopiert til utklippstavle